بازداشت برخی از تجمع کنندگان معترض به اعدام در ایران

0
878

مروفایتی: تجمع خانواده های محکومان به اعدام به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر که بنا بود در مقابل مجلس برگزار با دخالت نیروهای انتظامی و نظامی سرکوب و از انجام آن ممانعت بعمل آورده شد.

برخی از گزارشها حاکی از آنست که چند تن از برگزارکنندگان این تجمع و ناراضیان و معترضین به اعدام، از سوی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی دستگیر و بازداشت شده اند.

این تجمع بر طبق فراخوانی که قبلا منتشر شده بود برگزار می گردید.

معترضین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «اعدام مساوی فروپاشی خانواده».

هدف از فراخوان برای برگزاری تجمع خانواده‌های محکومان به اعدام در ارتباط با جرایم مواد مخدر، درخواست حذف مجازات اعدام برای این جرایم بود؛ طرحی که مجلس ایران در حال رسیدگی به آن است.

طی این فراخوان آمده بود: “«از تمامی خانواده‌های زندانیان، هموطنان انسان‌دوست و فعالان لغو مجازات اعدام» خواستاریم تا روز ۲۰ فروردین در مقابل مجلس جمع شوند و برای لغو مجازات اعدام شعار دهند.

ااین خاناوده ها و معترضین، با درخواست حذف حکم اعدام فرزندان‌شان و تصویب قانون حذف اعدام در مقابل مجلس تجمع کردند.

مأموران انتظامی و امنیتی حاضر در محل اما با بدرفتاری و توهین به تجمع‌کنندگان به تلاش برای پراکنده کردن آن‌ها پرداختند.

شمار زیادی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام از شهرها و استان‌های مختلف کشور مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، هرمزگان، آذربایجان شرقی، همدان، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، البرز و تهران برای شرکت در این تجمع اعلام آمادگی کرده‌ بودند.

در حال حاضر حدود پنج هزار نفر در ایران در ارتباط با جرایم مواد مخدر در نوبت اعدام هستند که برخی از آن‌ها قبل از سال ۹۰ و برخی تا سال ۹۴ به اعدام محکوم شده‌اند.

۲۳ اسفند ۹۵ معاون حقوقی قوه قضاییه در واکنش به خبر حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که این طرح هنوز نهایی نشده و این خبر صحت ندارد.