دستگیری 60 تن از شهروندان کورد از اوائل اسفندماه گذشته تاکنون/گزارش

0
1262

بر طبق امار موجود و ثبت شده در مرکز آمار مروفایتی، از اوائل اسفندماه 1395 شمسی تا اواسط فروردین ماه 1396 شمسی، بیش از 60 تن از شهروندان کورد از سوی وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی دستگیر و بازداشت شده اند. وجود این آمار در حالیست که اسامی شمار زیادی از دستگیرشدگان به علت تهدید نهادهای امنیتی و ترس خانواده هایشان، آشکار نمی گرد..

مروفایتی: دستگیریهای وسیع و گسترده شهروندان کورد از سوی وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی دیگر به ویژه با شروع جشن نوروز امسال، دامنه بسیار وسیعتری به خود گرفته است و این دستگیریها تا به امروز به شدت و قوت خود باقیست.

دستگیریهای گسترده شهروندان کورد طی این مدت در حالیست که رسانه های فارسی زبان، کما فی السابق به سبک رسانه های جمهوری اسلامی، از انتشار این اخبار خودداری می نمایند و بدینگونه به کتمان اخبار مرتبط با کوردستان یاری می رسانند، شیوه ای مبری از اخلاق و وجدان خبررسانی که از ابتدای امر تاکنون در پیش گرفته اند.

بر طبق اخبار رسیده و آمار ثبت شده در مرکز آمار “مروفایتی” از قبل از سال جدید تا امروز شنبه 19 فروردین ماه 1396 شمسی، تن از شهروندان کورد دستگیر و بازداشت شده اند.

بوکان:

– محمد شریفی بوکانی، فرزند قادر اهل بوکان متولد 1363 شمسی، روز چهارشنبه 15 فروردین ماه 1396 شمسی؛ در مرز “قاسم رش” شهرستان سردشت، توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت شده است .

این شهروند کورد در حال بازگشت از اقلیم کوردستان دستگیر و بنا بر گزارش خبرنگار مروفایتی، امروز جمعه 17 فروردین ماه 1396 شمسی به اداره اطلاعات شهرستان بوکان منتقل شده است.

– نیمه‌شب شنبه، 12 فروردین‌ماه 1396 شمسی، مأموران وزارت اطلاعات در شهر بوکان با یورش به منزل یک  شهروند ٣١ ساله بوکانی بنام رئوف (شیرکو) جلیلی، فرزند رستم، دارای همسر و یک فرزند خردسال، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.

– روز دوشنبه 7 فروردین ماه 1396 شمسی، دو شهروند اهل شهرستان بوکان به نامهای سعید رشیدزاده، 26 ساله و آمانج قربانی، 29 ساله، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، دستگیر و بازداشت شده اند.

مهاباد:

– دو شهروند کورد بنامهای هیوا کیایی و مهدی صلاحی روز یکشنبه 13 فروردین ماه 1396 شمسی، روز پیش از سوی نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

این دو شهروند کورد به اتهام مدیریت یک کانال تلگرامی فعال در زمینه کارگران و کودکان به نام “فریاد خاموش”، بازداشت شده اند و سرنوشت آنها تاکنون نامشخص است.

مریوان:

– روز سه شنبه 15 فروردین ماه 1396 شمسی، چهار تن  از شهروندان منطقه سرشیو مریوان بنامهای را حسن دل انگیز، فایق راوش ، ادریس راوند و مظهر معینی کارمند اداره منابع طبیعی، طی دو نوبت جداگانه از سوی نیروهای امنیتی این شهرستان دستگیر شده اند.

– پس از بدون نتیجه ماندن نشست نمایندگان مردم سرشیو و فعالین محطی زیست مریوان با مسئولین این شهر که به حضور اداره اطلاعات در روز سه شنبه 15 فروردین ماه 1396 شمسی برگزار شده است، 3 تن دیگر از فعالین محیط زیست این شهرستان دستگیر شده اند. اسامی این سه تن عبارت است از: شریف باجور، آراز حق پرست و هیوا منوچهری

– روز شنبه 28 اسفندماه 1395 شمسی، حدود 20 تن از  اهالی روستاهای منطقه سرشیو مریوان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. بازداشت این تعداد در حالیست که آنها از سوی فرمانداری و جهت تشکیل جلسه دعوت شده بودند.

اسامی برخی از بازداشت شدگان که به مروفایتی ارسال شده است عبارتند از: ماموستا صلاح الدین دژاک امام جماعت گمارلنگ، ادریس راوند، کریم راوند،رحیم راوند، فایق رانین، احمد رانین، خلیفه جلال راوش، فایق راوش، حاجی فایق باتکاک شورای کانی کوزله، شریف داده شورای ماسیدر، شهرام رانین و مظهر معینی کارمند اداره محیط زیست.

عصر روز دوشنبه 30 اسفندماه 1395 شمسی، نیروهای  اطلاعات مریوان با یورش به روستای “نی” از توابع این شهرستان، یکی شرکت کنندگان در مراسم نوروزی این روستا را بنام  آریز دانش، دانشجوی پیام نور مریوان و اهل روستای “بیلو” که دانشجو و فعال دانشجوئی دانشگاه پیاو نور مریوان نیز می باشد را پس از یورش و ضرب و شتم و هتاکی دستگیر نموده اند.

گزارشات موثق خبرنگار مروفایتی حاکی از آن است که بر اثر ضرب و شتم نیروهای اطلاعات یک پای آریز دانش بشدت دچار شکستگی شده است.

پیرانشهر:

– روز چهارشنبە، ١٨ اسفندماه 1395 شمسی نیز یک شهروند ٥٠ سالە اهل پیرانشهر بنام رسول سلطانی آذر، ساکن روستای زنگ آباد از سوی نیروهای اطلاعاتی حکومت ایران بازداشت شده است.

– روز جمعە ٢٠ اسفندماه 1395 شمسی، نیروهای وزارت اطلاعات در پیرانشهر، طی یورشی ناگهانی بە  آتیلە عکاسی (نایس)، صاحب این عکاسی با هویت “سعید احمدی”، فرزند محمد را بازداشت کردند.

سقز:

شماری از چهره‌های شناخته شده و هنرمندها و فعالین شناخته شده‌ی شهرستان سقز نیز در روزهای ٢ تا ٣ فرودین به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات شهرستان سقز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

اسامی فعالین شهرستان سقز که از سوی ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات رژیم احضار و مورد تهدید قرار گرفته‌اند:

١_ سید علی حسینی معلم زبان انگلیسی و مجری مراسم

٢_ لقمان قریشی فرزند ملا سید محی الدین و اهل روستای آیچی

٣_ حسن سلیمی

٤_ خالد رحیمی از فعالین مدنی ساکن روستای آیچی

٥_ عطا رحمان‌زادە معروف بە عطا شمال اهل سقز

٦_ محمد عابدی، نویسنده، محقق موسیقی و آهنگساز اهل سقز

٧_ دختر هنرمند علی عابدی

٨_ آزاد بیگ نیا

٩_ سلیمان عبدی، معلم هنرستان صنعتی و یکی از سیماهای معروف و فعالین مدنی شهر سقز

١٠_ ماموستا ملا حسن محمودی پیش نماز روستای کانی نیاز

اشنویه:

– روز سه شنبه 17 اسفند 1395 شمسی، نیروهای اطلاعات شهرستان اشنویه نیز، یک شهروند کورد این شهرستان بنام “امیر وفایی”، 39 ساله را دستگیر نموده اند.

ربط:

– هفته اول اسفندماه جاری، اداره اطلاعات شهرستان سردشت، دو برادر اهل روستای “لیلانه” و  ساکن شهرستان ربط بنامهای جعفر و ابراهیم علیپور، را به طور همزمان دستگیر و بازداش نموده و  به مکان نامعلومی انتقال داده است.

این دو برادر در یک حمله ناگهانی ماموران اداره اطلاعات سردشت به منزل پدریشان دستگیر و بازداشت شده و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.

کامیاران:

– طی اواسط هفته گذشته، نیروهای اداره اطلاعات کامیاران، یک فعال زیست محیطی این شهر بنام “محمدرضا آهنگر”، 355 ساله و اهل روستای “آسنگران” کامیاران را دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده اند.

–  سرنوشت یک شهروند دیگر کامیارانی بنام “ساسان بابایی” که 18 اسفندماه 1395 شمسی از سوی نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان دستگیر شده است و تاکنون در بازداشتگاه و بازجوئی قرار دارد، نامشخص و مبهم است.

سنندج:

 – روز دوشنبه 7 فروردین ماه 1396 شمسی، قبل از شروع برگزاری مراسم نوروزی در روستای حسن آباد سنندج، نیروهای اداره اطلاعات ضمن ممانعت از برگزاری مراسم نورورزی دو تن از برگزارکنندگان مراسم را دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده اند.

تنها چند ساعت مانده به شروع مراسم در روستای حسن آباد سنندج، نیروهای اداره اطلاعات به این روستا یورش برده و ضمن تخریب وسایل مراسم و محل برگزاری آن دو تن را با نامهای ” رامین صالحی” و “جلال خدامرادی” را نیز دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده اند.

– برپایه گزارش رسیده به مروفایتی، روز دوشنبه 15 فروردین ماه 1395 شمسی، یک دختر جوان کورد ساکن روستای “بوریر” از توابع صلوات آباد بنام “چنار حسینی” فرزند طه، به علت پوشیدن لباس کوردی با طرح پرچم کوردستان و به اتهام پوشش نامناسب از سوی اداره اطلاعات سنندج فراخوانده شده و پس از 24 ساعت بازداشت با تعهد کپی آزاد شده است.

-طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 15 و 16 فروردین ماه 1396 نیز یک جوان کورد بنام “ولی حسن زاده” از سوی نیروهای امنیتی استان سنندج دستگیر و بازداشت شده است

نقده:

 روز بیست و ششم اسفندماه سال ١٣٩٥، چهار تن از جوانان روستای “خلیفلیان” از توابع بخش مرکزی نقده پس از بازداشت، به مکان نامعلومی انتقال یافتند.

هویت بازداشت‌شدگان که میانگین سنی کمتر از ٢١ سال دارند عبارتند از:

1- کیان کریمی فرزند هادی

2- کیان اورامه فرزند سعید

3- محمد ذبیحی فرزند علی

4-  رضا سوفی‌احمدی فرزند صادق