یک دانشجوی کورد در ارومیه از خودکشی نجات یافت/گزارش

0
1152

طی یک ماه گذشته دهها شهروند کورد به دلیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از بحرانهای تحمیلی حاکمیت رژیم ایران بر مردم، اقدام به خودکشی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مروفایتی یک جوان دانشجوی کورد اهل ارومیه در خیابان دانشکده که قصد پرت کردن خود را از طبقه‌ی هفتم ساختمان داشت، با تلاش مردم متقاعد و از خودکشی منصرف شد.

همچنین روز دوشنبه ٢٣ اسفندماه، یک جوان ٢٠ ساله مریوانی به نام آراس ایل بیگی خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

بر اساس گزارشات منتشره ٢٠ اسفندماه، یک دختر ١٧ ساله به نام (شیوا پژدم) فرزند محمد و اهل روستای سراب قامیش بوکان به دلیل ممانعت از تحصیل به زندگی خود پایان داد.

همچنین ١٨ اسفند ماه یک دختر بچه‌ی ١٠ ساله به دلیل مشکلات خانوادگی، خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

همچنین یک دانشجوی ٢٠ ساله‌ی اهل روانسر به نام “پیام قلعه خانی” به دلایل نامعلومی اقدام به خودکشی کرد و جانش را از دست داد.

از دیگر سو ١٠ اسفند ماه یک زن ٦٠ ساله در شهرستان سقز به زندگی خود پایان داد و ٧ اسفند ماه نیز یک زن ٤٥ ساله در شنو اقدام به خودسوزی کرد و جانش را از دست داد.

در روزهای اول ماه اسفند نیز مهدیس میرقوامی ٢٧ ساله پس از آزادی از زندان اطلاعات کرماشان به زندگی خود پایان داد و ٢٧ بهمن ماه نیز یک دختر ١٤ ساله در نقده با خودن اسید به طور فجیعی به زندگی خود پایان داد.

در مدت ٤٠ روز گذشته دستکم ٤ دختر دانشجو بر اثر مشکلات اجتماعی و خانوادگی به زندگی خود پایان داده‌اند. به دلیل عدم اجازه‌ی فعالیت به رسانه‌های آزاد در ایران و همچنین بافت سنتی جامعه اکثر حالت‌های خودکشی رسانه‌ای نمی‌شوند.

آمارهای بالای خودکشی در ایران و کوردستان

اواسط تابستان ١٣٩٥ رئیس اورژانس اجتماعی در ایران اعلام کرد، در سال ١٣٩٤ در ایران ٤٠٢٠ نفر خودکشی کرده‌اند که بیشترین آمار در بین سنین ١٥ تا ٢٥ سال بوده است.

افزایش نرخ خودکشی از سال ١٣٦٧ تا ١٣٩١ طبق آمار نهادهای حکومتی در ایران
افزایش نرخ خودکشی در استان ایلام از سال ١٣٦٧ تا ١٣٩١ طبق آمار نهادهای حکومتی

به گفته‌ی این مقام حکومتی کرماشان، ایلام، لرستان و همدان بیشترین آمار خودکشی را در مقایسه با دیگر استانها در ایران داشته‌اند.

اما در سالهای گذشته آمارهای خودکشی که بنا به گزارش نهادهای حکومتی در ایران، به طور مداوم بیشترین آمارها مربوط به استانهای کوردستانی بخصوص ایلام و کرماشان بوده است.

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی در ایران، در سال های ١٣٨٠ الی ١٣٩١ فوت شدگان ناشی از خودکشی ٣٨٦٩١ نفر بوده است.

بر اساس یکی از معدود تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، در فاصله سال‌های ۷۷ تا ۸۳، خودکشی دومین علت مرگ، پس از تصادفات میان دانشجویان در ایران است.

فشارهای اجتماعی، افسردگی، نبود آزادیهای فردی و سیاسی، بافت سنتی جامعه، بیکاری و اعتیاد که به دلیل فقدان مدیریت در ایران روزبه روز افزایش می‌یابند، دلایل اصلی خودکشی افراد بخصوص جوانان و نوجوانان را رقم زده است.

تنظیم و انتشار: هادی عارفی