صدور حکم سنگسار برای یک زن و مرد در استان لرستان

0
1922

روژی کورد: بنا به گزارش وبسایت محلی کشکان، مردی با هویت ” خ. آ” و زنی با هویت “س. م” که در پرونده‌ای موسوم به “کلیپ گراب” به زنای محصنه متهم شده‌اند به سنگسار محکوم شدند.

این حکم فعلاً در شعبه اول دادگاه کیفری ۱ استان لرستان به‌صورت بدوی صادر شده و در مسیر ابلاغ به دو وکیل متهمین قرار دارد و پس از ابلاغ، وکلای متهمین ۲۰ روز فرصت دارند که نسبت به این حکم در دیوان عالی کشور اعتراض کنند.

در این گزارش از سوی منبعی که نام وی ذکر نشده آمده است: “در این پرونده همسر متهمه شاکی پرونده می‌باشد که وکیل ایشان برای متهمین درخواست اشد مجازات نموده و دادگاه کیفری استان بعد از دو جلسه رسیدگی و تحقیقات مفصل و مبسوط با احراز مجرمیت متهمین اقدام به صدور حکم رجم (سنگسار) نموده است.”

در این پرونده نقش مدیریت ریاست دادگستری شهرستان، دادستان عمومی و انقلاب و فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت در جمع آوری دلایل و مدارک، دستگیری متهمین و ارسال پرونده به مراجع قانونی حائز اهمیت بوده است.

سنگسار یک نوع مجازات مرگ است که از طریق پرتاب سنگ (که به صورت گروهی انجام می‌شود) به طرف مجرم صورت می‌گیرد. جامعه بین‌المللی اعدام از طریق سنگسار را «عملی وحشیانه و سبعانه» تلقی می‌کند.

ایران یکی از شش کشوری است که سنگسار را در قوانین جزائی خود گنجانده است اما قانون مجازات اسلامی در ایران، مجازات زنای محصنه را سنگسار دانسته است. بر اساس این قانون «با پیشنهاد قاضی و موافقت رییس قوه قضاییه، اگر زنا با چهار شاهد یا چهار بار اقرار ثابت شده باشد، مجازات سنگسار می‌تواند به اعدام تبدیل شود. در مواردی نیز که زنا با علم قاضی ثابت شده باشد، مجازات سنگسار می‌تواند به ۱۰۰ ضربه شلاق تبدیل شود.»