درج گزارشی از وضعیت سعید شیرزاد در عین اعتصاب از سوی خبرنگار روژی کورد در یک روزنامه نروژی

0
1077

مروفایتی: سنار ارس زاده، خبرنگار مرکز روژی کورد در روزنامه “فری هتن” کشور نروژ، گزارش مفصلی از وضعیت سعید شیرزاد، زندانی سیاسی کورد و فعال حقوق کودکان محبوس در زندانی رجائی شهر کرج که مدت 39 روز اعتصاب غذا نموده و اینک در وضعیت جسمانی وخیمی قرار دارد، گزارشی به شرح زیر، منتشر نموده است.

سعید شیرزاد، فعال سیاسی کورد و حقوق کودکان، اهل کرمانشاه و29  ساله است. سعید شیرزاد در راستای تحقق حقوق کودکان و کارگران فعالیت داشت. وی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 8.6.2014 بازداشت شد.

سعید شیرزاد، اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران حبس خود را سپری می نماید. وی به اتهام تهدید و اقدام علیه امنیت ملی ایران به دلیل تبانی متهم شده و از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شده است.

سعید شیرزاد، برای اولین بار در شهریور 1391 شمسی و در هنگام امدادرسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود.

سعید در تاریخ  7دسامبر 2016 ، دست به اعتصاب غذای خشک زده و لبان خود را هم دوخته است که در زمان انتشار این مطلب، اعتصاب همچنان تداوم دارد. او از لحاط جسمانی بسیار ضعیف شده و دچار کاهش وزن شدیدی شده است.  سعید از درد کلیه ها و معده نیز رنج می برد.

در هفته گذشته (هفته دوم اعتصاب) او را جهت درمان به بهداری زندان منتقل کرده اند اما او از مصرف دارو و نصب سرم خوداری کرده و گفت: “من اعتصاب غذایم را ادامه خواهم داد به طوری که فعالان حقوق بشر در جهان  صدای من وصدای بی صدایان دیگر زندانیان را بشنوند.”

این فعال سیاسی کورد همچنین در یک نامه مکتوب  که در خارج از زندان منتشر شده است چنین از وضعیت زندان نوشت: “زندانیان سیاسی کورد با شدیدترین و نامناسبترین شیوه ها، روز و شب زیر شکنجه قرار می گیرند. زمانی که اعضای خانواده زندانیان سیاسی برای دیدار ما می آیند آنها را در سالن ملاقات و بدون دلیل قانونی بازداشت می نمایند. از اعزام زندانیان سیاسی  به مراکز درمانی در هنگام ابتلا به بیماری نیز جلوگیری می شود”.

چند تن از زندانیان زندان رجایی شهر کرج، نگرانی خود را از وضع سعید نشان داده اند و طی نامه ای، پشتیبانی خود را از سعید شیرزاد اعلام داشته اند و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت وی شده اند.

امیر سالار داود، وکیل سعید شیرزاد می گوید که او در از ۷ دسامبر سال 2016اعتصاب غذا نموده است و این در اعتراض به  بدرفتاری و آزار واذیت زندانیان سیاسی و خانواده هایشان از سوی مقامات ایرانی و مسئولان زندان می باشد.

سعید این اعتصاب را«مرگ خاموش زندانیان در زندان رجایی شهر” نامیده است.

وکیل وی، امیر سالار، درموردسلامتی سعید اظهار نگرانی کرده است. در عین حال خواستار آن است که دولت مذاکره با سعید شیرزاد برای پیدا کردن یک راه حل  قبل از اینکه خیلی دیر شود وارد مذاکره شود.

امیر سالار می گوید سعید شیرزاد یک زندانی بی گناه است،  او برای حقوق  کودکان و حقوق کارگران کار کرده است. وکیل می گوید که این بیگناهی شامل چندین تن از بازداشت شدگان زندان رجائی شهر کرج نیز می باشد.