وکیل تسخیری پرونده‌ی زندانیان قره سقل: “موکلانم سزاوار چنین حکمی نیستند”

0
9150

خبرنگار مروفایتی جهت واکاوی و روشن شدن زوایای پرونده و روشن شدن روند دادخواهی زندانیان قره سقل با کریم نجفی قازی بازنشسته دادگاههای انقلاب گفتگو کرد.

کریم نجفی در گفتگو با خبرنگار مروفایتی، خود را وکیل اختیاری زندانیان قره سقل معرفی نمود و علی‌رغم اینکه به محتوای پرونده‌ی زندانیان اشاره‌ای نکرد، اما اعلام کرد که موکلانش “سزاوار چنین احکامی نیستند”.

در روزهای گذشته ٧ تن از جوانان قره سقل به اتهام همکاری با اعضای حزب دمکرات کوردستان ایران توسط دادگاه انقلاب رژیم در ارومیه به احکام سنگین محکوم شدند.

کریم نجفی، وجود هرگونه دست داشتن موکلانش در درگیری قره سقل مابین سپاه و حزب دمکرات را بشدت تکذیب کرد و اعلام کرد که آنها هیچگونه سابقه‌ی کیفری نیز ندارند.

وی همچنین گفت، که رسانه‌ای نشدن این پرونده به نفع زندانیان است و در صورتی که در رسانه‌ها مطرح شود نمی‌تواند تاثیری در پرونده‌ی آنان داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر موکلانش در درگیری نقشی نداشته‌اند، چرا به احکام سنگین از جمله اعدام محکوم شده‌اند، گفت: “من نمی‌توانم محتوای پرونده را فاش کنم و قانون این اجازه را به من نداده است”.

najafi karimاین قاضی بازنشسته دادگاه انقلاب همچنین در جواب سؤال دیگری که این احکام تا چه اندازه منصفانه می‌باشند، گفت: “قضات دادگاه انقلاب نمی‌توانند، به تنهایی در مورد پرونده‌های امنیتی تصمیم بگیرند و باید با توجه به اوراق پرونده رأی صادر کنند”.

تاکنون پرونده‌ی این زندانیان تجدیدنظر خواهی نشده است و این قاضی بازنشسته دادگاه انقلاب نیز گفت، ” پرونده‌‌های امنیتی از این دست مستقیما در دیوان عالی کشور در تهران فرجام خواهی می‌شوند”.

آقای نجفی در پاسخ به سؤال دیگری که آیا وکیل تسخیری یا اختیاری موکلین برای پرونده‌‌ها است، اعلام کرد، که وکیل اختیاری زندانیان قره سقل است.

از دیگر سو منابع نزدیک به خانواده‌ی زندانیان قره سقل اعلام کرده‌اند، که تاکنون خانواده‌ی زندانیان نتوانسته‌اند وکیل اختیار کنند و وکالت پرونده‌‌ها از طرف دادگاه به یک وکیل تسخیری سپرده شده است.

به دنبال درگیری نیروهای پیشمـرگ حزب دمکرات و عناصر سپاه پاسداران در روستای قره سقل، شمار زیادی از جوانان این روستا بازداشت شدند.

تاکنون دادگاه انقاب ارومیه در اقدامی قابل تأمل ١١ تن از زندانیان قره سقل را به ١٧٥ سال و ٦ ماه حبس و یک تن از آنان نیز به اعدام محکوم کرده است.

اسامی ٢٦ تن از افرادیکه به دنبال درگیری روستای قره سقل توسط سپاه پاسداران رژیم ایران بازداشت شده، که تعداد ١٢ تن از این افراد به احکام سنگین محکوم شده‌اند.

١- شەهاب حسینی – بێژاوی / شنو

٢- محمد رویان – شنو

٣_ ولی شریفی – فرزند رحیم، ٢٢ سال حبس تعزیری/ قره سقل/شنو

٤_ رضا عزت‌تاج – فرزند مصطفی، ١٩ سال حبس/ قره سقل/شنو

٥- فاروق شفاهی – فرزند ابراهیم، ٧ سال حبس / قره سقل/شنو

٦ – صابر رسوولپور – فرزند اسماعیل در چهار جلسه محاکمه در کل به ١٩ سال حبس/ قره سقل

٧- کماڵ مسروری – ١١ سال حبس/ قەرەسەقەڵ / شنو

٨- جلال مسروری – ١٥ سال حبس/قەرەسەقەڵ / شنو

٩- خەلیل شاهی – شنو

١٠- زەکریا سافکار – شنو

١١- فاروق پایمەرد – شنو

١٢_ فتاح پوراحمد / محکوم به ۲۲ سال حبس

١٣- سید لقمان امینی – گوندی “چواربوت‌”ی شنو

١٤- لقمان عزیزی – شنو

١٥- سەید جەلال مەحموودی – روستای” کانی سۆرکێ”ی شنو

١٦- سەدیق بائێکرام – ، ١٠ سال حبس “قەرەسەقەڵ”ی شنو

١٧- یەعقوب بائێکرام – ١٥ سال حبس/ “قەرەسەقەڵ”ی شنو

١٨_ محمد طائی، روستای چشمه گُل/شنو

١٩_ شهرام طائی، روستای/ چشمه گُل/شنو

٢٠_  سلیم طائی، روستای چشمه گُل/شنو

٢١_ اهون پیروتی، روستای چشمه گُل/شنو

٢٢_ محمد عبدالهی، فرزند عثمان، ١٢ سال و ٦ ماه/قره سقل/ شنو

٢٣- هدایت عبدالله پور، حکم اعدام/قره سقل/ شنو

٢٤- حاصل عزیزی ٢٥ سال حبس تعزیری/قره سقل شنو

٢٥- محمدظاهر فرامرزی، ٢٠ سال حبس/قره سقل / شنو

٢٦_ كماڵ حاجی‌ مولود/ شنو