فدراسیون روزنامه‌نگاران از صدور حکم شلاق برای دو روزنامه‌نگار گیلانی انتقاد کرد

0
838

مروفایتی: فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، روز دوشنبه ۱۱ بهمن 1395 شمسی، در بیانیه‌ای صدور حکم شلاق برای دو روزنامه‌نگار در گیلان را «غیرانسانی» خواند و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که «هرچه سریع‌تر» به صدور احکام این چنینی علیه روزنامه‌نگاران پایان دهند.

اتهام این دو روزنامه‌نگار «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه» اعلام شده و در این ارتباط دادگاه برای مصطفی براری ۱۱۴ ضربه شلاق و برای آرش شعاع شرق، ۴۰ ضربه شلاق، حکم صادر کرده است.

 فلیپ لروث، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «ما از صدور چنین احکام خارج از عرف و ظالمانه برای روزنامه‌نگاران ایرانی شگفت‌زده‌ایم».

بر اساس این بیانیه که در وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر شده است، فلیپ لروث، همچنین صدور این حکم را «ظالمانه، غیرانسانی، اهانت‌آمیز» و« تخلف آشکار» از« قوانین بین‌المللی حقوق بشر» خواند.

وی همچنین افزود: «ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود در دورن مرزهای کشورشان پایبند باشند و رفتارهایشان مبنی بر بستن دهان رسانه‌های مستقل را متوقف کنند».

مصطفی براری و آرش شعاع شرق، خبرنگاران دو وب‌سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» با شکایت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس، در دادگاه کیفری این شهرستان به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند.

روز ۱۵ دی ماه نیز حکم ۴۰ ضربه شلاق درباره حسین موحدی، خبرنگار «نجف‌آباد نیوز» اجرا شد.