بازداشت دوباره گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی

0
1152

گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. هنگام بازداشت او یکی از دوستان این زوج به نام سعید اقبالی هم بازداشت شده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده، گلرخ ابراهیمی هنگام خروج از خانه از سوی مأموران سپاه ثارالله بازداشت شده است. سپاه ثارالله که یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران در پایتخت است و تأمین امنیت استان تهران را نیز بر عهده دارد، کار بازداشت و انتقال محکومان سیاسی را برای اجرای حکم به عهده گرفته است. گلرخ ابراهیمی به زندان اوین منتقل شده اما از محل نگهداری سعید اقبالی اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارش خود از بازداشت گلرخ ابراهیمی آورده است که او پیش از ظهر روز سوم بهمن ماه ۹۵ و برخلاف وعده‌های مطرح شده از سوی دادستانی، برای تحمل ادامه حکم زندانش بازداشت شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده ابراهیمی به هرانا گفته است که قبل از ظهر امروز، آرش صادقی برای انجام آزمایشاتی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده و همسرش هم برای دیدار با او همراه با دوست مشترک‌شان، سعید اقبالی، عازم بیمارستان بوده که نیروهای سپاه ثارالله آن‌ها را بازداشت کرده‌اند: «خانم ایرایی را به اجرای احکام زندان اوین منتقل کرده‌اند و در تماسی که با مادرش داشته، خواسته است وسایلش را به زندان ببرند. آقای اقبالی را هم از او جدا کرده‌اند و به مکان نامعلومی برده‌اند.»

آرش صادقی، زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در روزهای گذشته و پس از پایان دادن به اعتصاب غذای طولانی‌اش، به دلیل حالت تهوع و بالا آوردن خون، به بهداری زندان اوین منتقل شده بود و زیر دستگاه اکسیژن و سرم قرار گرفته بود.

بر اساس آزمایش‌های انجام شده و به گفته پزشک بهداری، خونریزی معده این زندانی سیاسی همچنان ادامه دارد.

به گفته نزدیکان این زندانی سیاسی که از نظر سلامت در شرایط ناگواری به سر می‌برد، برای او تنها داروی ضد تهوع تجویز می‌شود که برای وضعیت وخیم جسمانی‌اش عوارض بدی به همراه دارد.

با وجود این وضعیت مقامات دادستانی و اطلاعات با بستری شدن او در بیمارستان مخالفت می‌کنند.

آرش صادقی که پس از ۷۲ روز اعتصاب غذا در اعتراض به محاکمه و بازداشت غیرقانونی همسرش به این روند پایان داده بود، پیشتر و با تأخیری چهار روزه از زمان پایان اعتصاب غذا به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود.

پزشکان متخصص تأیید کرده‌اند که او به دلیل خونریزی معده، کمبود هموگلوبین (کم‌خونی) شدید و عفونت شدید ریه بایستی دست‌کم چهار تا پنج روز در بیمارستان بستری شود. با وجود این، به دنبال فشار دادستانی، حفاظت زندان و سپاه ثارالله، این زندانی با وضع وخیم جسمی، علی‌رغم مقاومت پزشکان، به زندان اوین بازگردانده شد.

آزمایش‌های پزشکی از ۷۰ درصد آسیب‌دیدگی در کلیه راست و ۲۰ درصد آسیب‌دیدگی در کلیه چپ این زندانی سیاسی حکایت دارد.

این در حالی‌ست که دستور مرخصی پزشکی آرش صادقی در مقابل وثیقه ملکی صادر شده است و در حال حاضر قابل اجراست، اما دستگاه قضایی اعزام او به مرخصی را به بازگشت همسرش به زندان منوط کرده بود و با توجه به مخالفت آرش صادقی، او همچنان در زندان مانده است.

این فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش، گلرخ ابراهیمی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۳ از سوی قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ ماه سال ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به ۱۵سال و شش سال حبس محکوم شدند.

این احکام در دادگاه تجدید‌نظر تأیید شد که با حساب چهار سال حبس تعلیقی در پرونده قبلی آرش صادقی، حکم او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.

روز دوشنبه سوم آبان، مأموران امنیتی بدون فرستادن احضاریه کتبی، به خانه گلرخ ابراهیمی حمله کردند، در منزل را شکستند و او را برای گذراندن حکم شش سال حبس به زندان اوین منتقل کردند.

گلرخ ابراهیمی به دلیل نوشتن داستانی کوتاه علیه سنگسار که در دفترچه شخصی‌اش نوشته و آن را منتشر هم نکرده‌، بازداشت و محاکمه شده است.