سازمان ملل متحد از ایران خواست اعدام نوجوانان را متوقف کند

0
1020

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات ایرانی خواست تا اعدام نوجوان محکوم به اعدام سجاد سنجری را متوقف کنند.

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای حقوق بشر “روپرد کلویل” در طی جلسه‌ای در ژنو در تاریخ ۱۷ ژانویه خواستار توقف حکم اعدام نوجوان محکوم به اعدام “سجاد سنجری” شد که به اتهام قتل عمد در سال ۲۰۱۲ با استفاده از سلاح سرد در خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارد.

سنجری سال ۲۰۱۴ با استفاده از قانون مجازات اسلامی جدید که در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسیده مجدداً محاکمه شد. با این حال دادگاه جنایی کرمانشاه استدلال او در دفاع از خود در پی تلاش مقتول به تجاوز را رد کرد و حکم اعدام را تأیید نمود. دادگاه همچنین تأیید کرد این زندانی در زمان قتل به بلوغ روانی برای درک عمل خود رسیده بود. دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام وی را در اوت ۲۰۱۶ تأیید کرد.

ایران از جمله کشورهایی است که باوجود امضاء قوانین بین المللی حقوق بشر که استفاده از مجازات اعدام علیه مجرمین زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده، اعدام آنها را ادامه می‌دهد.

سال گذشته دستکم ۵ نوجوان در ایران اعدام شدند و دستکم ۷۸ نفر به دلیل جرمی که پیش از ۱۸ سالگی مرتکب شدند در انتظار اجرای حکم بسر می‌برند. گرچه رقم واقعی ممکن است بسیار بالاتر از این باشد. اعدام مجرمان نوجوان نفرت انگیز است و ما از ایران می‌خواهیم برای پایان دادن به این عمل، یکبار برای همیشه اقدامات لازم را انجام دهد.

ما همچنین از ایران می‌خواهیم بلافاصله مجازات اعدام را به حالت تعلیق درآورد و به نگرانی‌ها در مورد آمار بالای اعدام و عدم محاکمه عادلانه پایان دهد و تضمین دهد دادرسی‌ها مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشر باشد. اجرای مجازات اعدام بخصوص وقتی محاکمه عادلانه تضمین نشده باشد تهدید حق حیات محسوب می‌شود.

گزارش‌هایی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که تعداد زیادی از زندانیان با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند. از جمله ۱۴ زندانی در زندان مرکزی کرج و دو زندانی در زندان مرکزی رشت در طی روز ۱۴ ژانویه به دار آویخته شدند.

جرائم مربوط به مواد مخدر به وضوح حداقل‌های قوانین بین المللی حقوق بشر که توسط کمیته حقوق بشر سازمان ملل مشخص شده و استفاده از مجازات اعدام را برای “مهم‌ترین جنایات” مجاز می‌داند برآورده نمی‌کند و از این رو اسفناک است که اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر در ایران ادامه داشته باشد.