کمپین جهانی برای آزادی اسماعیل عبدی

0
841
آموزش بین الملل (EI ) به کلیه سازمانهای عضو خود فراخوان داده است که در اعتراض به شش سال حکم زندان برای اسماعیل عبدی، یکی از رهبران کانون صنفی معلمان تهران، بطور فوری و قاطع اقدام کنند.
 
مروفایتی:  آموزش بین الملل به مقامات جمهوری اسلامی ایران اطلاع داده است که اتهاماتی مانند “اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی” ناعادلانه هستند و کنوانسیون های حقوق بشر از جمله کنوانسیون هایی که از حق آزادی بیان و تشکل و حق مشورت اتحادیه های کارگری در سیاست های مربوط به آموزش و پرورش حمایت می کنند را نقض می کنند. آقای عبدی همراه با سه نفر از فعالین صنفی معلمان در جولای ۲۰۱۵ بطور غیرمنصفانه بازداشت شدند و از شرکت ایشان در هفتمین کنگره آموزش بین الملل در شهر اتاوا، کانادا جلوگیری شد. اعتصاب غذای آقای عبدی و کمپین های همبستگی گسترده در ایران و حمایت اتحادیه های کارگری در سرتا سر جهان، باعث آزادی موقت آقای عبدی در ماه مه ۲۰۱۶ شد.
 
فرد ون لیون، دبیر کل آموزش بین الملل در محکومیت این شرایط می گوید: مقامات ایران در تلاش هستند نارضایتی های معلمان را از طریق سرکوب و حبس های طولانی مدت علیه فعالین معلمان به سکوت بکشانند. 
 
آخرین حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۶ صادر شده است در شرایطی صورت می گیرد که سیاست های نئولیبرالی رژیم جمهوری اسلامی، نظام آموزشی کشور و شرایط زندگی معلمان را دچار بحران کرده است. سیاست خصوصی سازی و کالایی سازی آموزش، بقایای فرصت های برابر و آموزش و پرورش رایگان در ایران را نابود کرده است. بسیاری از دانش آموزان، به ویژه دختران از خانواده های کم درآمد در مناطق روستایی و عشایری، عملا به آموزش و پرورش دسترسی ندارند؛ گزارش ها نشان می دهد که بیش از سه و نیم میلیون دانش آموز قادر به حضور در مدرسه نیستند.
 
در ایران علی رغم اینکه تعداد بسیار زیادی از معلمان از حقوق و آزادی های اساسی برخوردار نیستند اما به تدریس در مدارس ادامه می دهند. دستمزد معلمان اغلب زیر خط فقر رسمی است. اعتراضات و اعتصابات معلمان در سرتاسر کشور در چند سال اخیر، بیانگر خواست قاطعانه معلمان برای تغییر سیستماتیک این شرایط است. 
 
هر سال حدود ۱۵۰ هزار نفر با تخصص های بالا ایران را ترک می کنند. بسیاری از آنان به دلیل بالا بودن سطح بیکاری، دست به این کار می زنند، اما سرکوب های سیاسی و فقدان آزادی مذهب نیز از دلایل دیگر این مهاجرت هستند.
 
آموزش بین الملل از تشکلات عضو خود و همه شهروندانی که نگران وضعیت موجود هستند خواسته است که از طرق مختلف از جمله ارسال نامه های اعتراضی به رئیس جمهور و رهبر جمهوری اسلامی ایران خواهان آزادی اسماعیل عبدی شوند.