یک زندانی سیاسی کورد با قید وثیقه 1 میلیاردی آزاد شد اما برادرش همچنان دربند است

0
726

مروفایتی: بر اساس گزارشها، حسین دانشمند، زندانی سیاسی کورد اهل شهرستان بانه، با قید وثیقه 1 میلیارد تومانی و به طور موقت از زندان آزاد شد.

حسن دانشمند، برادر حسین دانشمند که به طور همزمان از سوی نیروهای اطلاعات سپاه کوردستان دستگیر شده بوذ، تاکنون در زندان سنندج محبوس می باشد.

حسین دانشمند که از زمان بازجویی در قرارگاه شهرام‌فر سپاه سنندج به خونریزی کلیه دچار شده بود، با درد شدید در روزهای اخیر مواجه است اما ماموران زندان از ارسال وی به بیمارستان خودداری می نمودند.

حسین دانشمند، پیله‌ور 41 ساله و حسن دانشمند پزشک 43 ساله، به ترتیب در شهریور و آبان 1395 در مریوان و تهران بازداشت و به سنندج منتقل شده بودند. اتهام آن‌ها سیاسی است و به دلیل آن‌که هنوز دادگاهی برایشان تشکیل نشده، در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این دو تن، ابتدا در روز ۲۷ اسفند و در حالی که برای نوروز به خانه پدری‌شان در بانه رفته بودند، با یورش نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و پس از چند هفته بازجویی آزاد شده بودند، اما مجدداً پس از اندکی، نیروهای اطلاعات سپاه آنان را به اتهام ارتباط با گروه‌های سیاسی کرد دستگیر کردند.

حسن دانشمند همراه با خانواده‌اش ساکن تهران بود و به شغل طباطت اشتغال داشت. حسین دانشمند نیز به کار پیله‌وری در نواحی مرزی مریوان مشغول بود و برای کار مرتب به کردستان عراق سفر می‌کرد. به نظر می‌رسد که همین امر باعث ایراد اتهام ارتباط با گروه‌های کرد مخالف نظام به او شده است.