کیوان کریمی هنرمند كورد زندانی به بند ۸ زندان اوین منتقل شد

0
1216

کیوان کریمی فیلمساز سرشناس كورد که نزدیک به ۲۰ روز پیش برای اجرای حکم حبس و شلاق بازداشت و به قرنطینه زندان اوین منتقل شده بود، روزجاری نهایتا به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.

روز چهارشنبه سوم آذر، کیوان کریمی فیلمساز سرشناس كورد که طی یک تماس تلفنی برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به دایره اجرای احکام شعبه یک دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین تهران احضار شده بود، در همان محل بازداشت و برای اجرای حکم ۱ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق به بخش قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

آقای کریمی روز جاری پس از ۱۸ روز نگهداری در قرنطینه بند ۴ زندان اوین به صورت «کف خواب» و محروم از حقوق اولیه‌اش هم‌چون ملاقات وهواخوری، نهایتا به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.

انتقال این هنرمند به بند عمومی زندان اوین، بدون رعایت قانون تفکیک جرایم درحالی انجام شد که فردا ۱۳ دسامبر قرار است در مراسمی هنری به میزبانی انجمن فیلمسازان و تهیه کنندگان در شهر پاریس فرانسه مستند «نوشتن بر شهر» آقای کریمی اکران شود. در این نشست ضمن سخنرانی شخصیت های برجسته هنری، پیرامون وضعیت کنونی کیوان کریمی، نگاه و منش سینمایی وی بحث و گفتگو خواهد شد.

کیوان کریمی سال گذشته بدلیل ساخت مستندی درباره تاریخچه دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران به نام «نوشتن بر شهر»، به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم زندان او در دادگاه تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال تعلیقی تغییر کرد.

کریمی پس از تایید حکم در دادگاه تجدید نظر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که قصد خروج از کشور را نداشته و حکم صادر شده را اجرا خواهد کرد.

کیوان کریمی ابتدا در آذر ماه سال ۱۳۹۲ به دنبال انتشار پیش‌نمایش فیلم «نوشتن بر شهر» در یوتیوب، در منزل شخصی خود بازداشت شد. او مدت ۱۲ روز در انفرادی زندان اوین به سربرد و بعد از آن با تودیع وثیقه آزاد شد.
حکم ۶ سال حبس و شلاق برای کیوان کریمی واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به همراه داشت. اولین واکنش گروهی، بیانیه‌ی جمعی از فیلسوفان، جامعه‌شناسان، نویسندگان و فعالان حقوق‌بشری، تحت عنوان «شعر، جنایتی علیه دولت» بود. پس از آن انجمن ملی کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و عوامل سینما در فرانسه و ایتالیا و انجمن ملی روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی ایتالیا طی بیانیه‌ای به حکم صادره علیه کریمی اعتراض کرده و خواستار لغو مجازات او شدند. همچنین ۴۵ نماینده پارلمان اروپا با امضای بیانیه‌ایی مشترک، با ابراز نگرانی از وضعیت کریمی، خواهان آزادی بدون قید و شرط او شدند.

در همین خصوص جشنواره پونتو د ویستا با همکاری بنیاد «ناوارو» وخانواده «ژان ویگو» فیلمساز فقید اسپانیایی، کمپینی را درحمایت از کیوان کریمی به راه انداختند و از ۲۲۳ کارگردان معروف جهان دعوت کردند تا با ضبط یک کلمه توسط دوربین و ارسال آن به جشنواره، در ساخت فیلم کوتاهی به نام «کلمه، شلاق» در اعتراض به حکم ۲۲۳ ضربه شلاق برای این فیلم‌ساز مشارکت کنند. در آستانه برگزاری شصت و نهمین جشنواره فیلم کن نیز، هیئت داوران بخش مستند این جشنواره در اعلامیه‌ای مطبوعاتی خواستار ادامه تلاش‌های بین‌المللی تا لغو حکم این فیلم‌ساز شده‌اند.

فیلم نوشتن بر شهر که به شرح تاریخی دیوارنویسی‌ها وگرافیتی‌های شهر تهران از اوایل انقلاب ۱۳۵۷ ایران تا دوران پس از جنبش سبز می‌پردازد، تاکنون در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی به نمایش درآمده است. تازه‌ترین اکران این مستند، آبان‌ماه درجشنواره بین المللی فیلم وین (ویناله) در کشور اتریش برگزار شد.

از دیگر آثار این فیلم‌ساز می‌توان به «ماجراهای زن و شوهر»، «مرز شکسته» و آخرین ساخته او، «طبل» اشاره کرد. طبل، اولین ساخته سینمایی کیوان کریمی، تابستان امسال برای نخستین بار در بخش هفته منتقدین جشنواره فیلم ونیز اکران شد. فیلم داستان وکیلی است که پس از دریافت بسته‌ای زندگی‌اش به کلی دگرگون می‌شود. کریمی این فیلم را در نوروز ۱۳۹۵ در تهران درحالی فیلمبرداری کرد که به دلیل محکومیت تحت فشار امنیتی بود. این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی او محسوب میشود که مورد توجه منتقدان سینمایی در ونیز قرار گرفت. ژان میشل فرودون، سردبیر سابق کایه دو سینما این اثر را بهترین فیلم جشنواره ونیز نام برده است.

کریمی اکنون در زندان اوین در حال سپری کردن حکم یکسال زندان تعزیری خود است.

paris-event-keyvan-karimi