مین در دهلران، دگربار قربانی گرفت

0
1317

مروفایتی: روز جمعە ١٩ آذر ماه، 1395 شمسی، یکی از شهروندان شهرستان دهلران درعین شخم زدن زمین کشاورزی به وسیله تراکتور و بر اثر انفجار مین مجروح شده است.

خبرگزاریهای داخلی هویت این شهروند را ”علی حسینی”، اهل روستای چم هندی از توابع دهلران، اعلم نموده اند.

علی حسینی جهت معالجە بەیکی از مراکز درمانی احواز منتقل شدە است.

همچنین طی چند روز اوایل ماه آذر 1395 شمسی اتفاق افتاد، یک دستگاه تراکتور متعلق به یکی از کشاورزان منطقه قصرشیرین در استان کرماشان در حین عملیات کشاورزی در حوالی پاسگاه قلعه سبزی از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین با مین برخورد نمود که در اثر انفجار مین راننده آن مصدوم شد و به بیمارستان منتقل گردیده است”.

۱۳۰ نفر از هنرمندان، فعالان مدنی و وکلای قربانیان مین، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، همزمان با «روز جهانی معلولان» خواستار رسیدگی به وضعیت قربانیان مین شده‌اند.

امضاکنندگان این نامه با استناد به اصول سوم، هشتم، نوزدهم، بیست و دوم، یکصد و سیزدهم، و یکصد و بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌ روحانی یادآوری کرده‌اند که از آنجا که مین‌ها توسط دولت کار گذاشته شده یا می‌شوند، این دولت است که باید به وضعیت قربانیان مین‌گذاری‌ها رسیدگی کند.

این نامه همچنین یادآور شده که مین‌هایی در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، کردستان، و خوزستان جاگذاری شده‌اند و منجر به مرگ بسیاری شده‌اند.

قربانیان مین در کوردستان، ثبت شده توسط مروفایتی، طی آبان ماه:

– 6 قربانی مین، طی آبان ماه، سهم کوردستان ایران از مینهای دوران جنگ ایران و عراق و مینهایی که گفته می شود با شروع دور جدید مبارزات مسلحانه در کوردستان ایران، از سوی نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه، کشت شده است، بود.

به گزارش مین و زندگی، روز گذشته دو شهروند کورد در حوالی پاسگاهی متروکه در سروآباد از توابع شهرستان مریوان، بر اثر انفجار مین باقیمانده از جنگ مجروح شدند.[xviii]

– بر اثر اخبار منتشره، یک جوان 23 ساله مریوانی بر اثر انفجار مین، از چند ناحیه بدن بشدت مجروح شده است.[xix]

– بر اساس گزارش رسیده به “مروفایتی” از پاوه، در حوالی روستای مرزی “ژاوه رو” از توابع شهرستان پاوه، یک زن که در جنگ بین ایران و عراق نیز دچار نقص عضو گردیده بود، بر اثر انفجار مین در زمین زراعی، به شدت مجرو ح شده است.[xx]

– فردین شهبازی ١٦ ساله در روستای “سراو” از توابع شهرستان بوکان در اثر انفجار مین بشدت مجروح شد.

– به گزارش مین و زندگی، روز چهارشنبه 26 آبان ماه 1395 شمسی، در جریان عملیات پاکسازی میادین مین استان ارومیه در منطقه سردشت یکی از مین روب ها به نام مهران مزارعی بر اثر برخورد با مین ضد نفر M14 از ناحیه پا مجروح گردید.[xxi]