شش زخمی و یک کشته طی دو تصادف در هرسین و سقز

0
983

مروفایتی: شب جمعه 5 آذرماه 1395 شمسی، بر اثر تصادف یک دستگاه پژو با موتورسیکلت  و پراید در چهار راه کاشانی هرسین پنج نفر مصدوم شدند.

سه نفر از سرنشینان پراید و موتور سیکلت به دلیل شدت جراحات به کرمانشاه منتقل شدند و 2 نفر دیگر در بیمارستان شهدای هرسین بستری شدند.

از سویی دیگر، بر اثر گزارش منابع داخلی، شب پنج شنبه 4 آذرماه 1395 شمسی، بر اثر واژگونی یک دستگاه تراکتور در مسیر روستای’ گلتپه’ به سمت روستای ‘دالو’ بخش زیویه سقز واقع در 40 کیلومتری این شهرستان، یک نفر کشته و یک نفری دیگر زخمی شدند. و روی داد.

پیشتر نیر همچنانکه در گزارش مرکز روژی کورد آمده بود، یک کشاورز کورد اهل روستای “هەبەکی” از توابع شهرستان سقز که با تراکتور قصد مراجعت به شهرستان بوکان را داشت، وسیله‌ی کشاورزی او واژگون شد.

به گفته‌ی منابع مطلع، این کشاورز کورد که صالح محمدی نام داشته بلافاصله جان خود را از دست داده است و از علت اصلی حادثه اطلاعی در دست نیست، اما گفته می‌شود وی جهت تعمیر وسیله‌ی کشاورزیش عازم بوکان شده بود.

این کشاورز کورد اهل روستای هبکی ٥٥ سال سن و دارای همسر و فرزند بوده، که در روستای هبکی در فاصله‌ی ٢٥ کیلومتری بوکان مشغول کشاورزی بود.

فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی، نبود امکانات ایمنی، نبود بیمه‌ی سرنشێن برای تراکتور کشاورزان که ناشی از عدم همکاری جهادهای کشاورزی به کشاورزان کورد می‌‌باشد، سالیانه دهها کشاورز جان خود را از دست داده و یا از نظر مادی ضررمند می‌شوند.

مسئولین جمهوری اسلامی غالبا سرعت زیاد رانندگان را به عنوان علت اصلی تصادفات نقل می کنند اما علت اصلی تصادفات در کوردستان روژهلات وناستانداربودن راهها، ناستانداربودن ماشین های ساخت داخل ایران می باشد.

اکثر قریب به اتفاق جاده های کوردستان ایران نظامی بوده و در حین جنگ ایران و عراق و جهت تردد وسایل و ادوات جنگی احداث گردیده شده اند و تاکنون نیز از تعمیرات اساسی و احداث راههای نو و تازه، بی بهره مانده است.