خودکشی چهار کودک و نوجوان از جمله دختر ٨ ساله در مهاباد

0
925

وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در ایران و بویژه در مناطق اقلیت نشین، سبب کاهش شدید سن خودکشی، اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی شده است، به نحوی که طی یک هفته گذشته تنها در مهاباد  چهار کودک خودکشی کرده‌اند.

مروفایتی: برپایە گزارش وب‌سایت حقوق بشری “هەنگاو”، روز شنبه، ٢١ آبان ماه سعید علی‌پور ١٧ ساله واز اهالی روستای ایندرقاش مهاباد، خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

جمعیت حقوق بشر کوردستان نیز منتشر کرده است، که در هفته‌ی گذشته، کودک ٨ ساله‌ای به نام گزینگ ماندگار (زهرا) نیز از طریق طناب خقد را حق آویز کرده است.

گزینگ ٨ ساله اهل روستای لج در شهرستان مهاباد می‌باشد، که تاکنون دلیل خودکشی او مشخص نشده است.

گفته می‌شود که در هفته‌ی گذشته نیز دو نوجوان دیگر که از طریق طناب اقدام به حلق آویز کردن خود کرده بودند، از طرف خانوادهایشان نجات داده شدند.

به گفته‌ی کارشناسان اجتماعی، سیاستهای تبعیض آمیز جمهوری اسلامی، بیکاری، فقر بیش از حد که به دلیل سیاست‌های رژیم ایران بیش از پیش افزایش یافته‌اند، به مثابه آن آمار معضلات اجتماعی و جرائم نیز رشد بیش از حد داشته است

کارشناسان مسائل اجتماعی و روانشناسان، عدم توجه برنامه های تلویزیونی و کتب درسی ایران به روانشناسی رشد و نیز اعدام در ملا عام از سوی دستگاه قضائی ایران را از دیگر عوامل دخیل در خودکشی و کاهش سن خودکشی در ایران، عنوان می نمایند.