مروفایتی: جسد حسین کوهی یکی از کولبران اهل روستای دزآور پس از سە شبانە روز پیدا شد

0
1222

جسد حسین کوهی یکی از کولبران اهل روستای دزآور از توابع اورامانت لهون، پس از سە شبانە روز پیدا شد

مروفایتی: بنا بر گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان، این کولبر جوان سە روز پیش جهت امرار معاش و به قصد کولبری بە مناطق مرزی شرق و جنوب کوردستان رفتە بود امروز پنج شنبه 20 آباانماه 1395 شمسی، توسط اهالی محل و  نیروهای انتظامی  در ارتفاعات کوهستانهای اطراف روستای دزآور پیدا شده است.

طبق گفتەهای یکی از روستاییان برای جمعیت حقوق بشر کوردستان، بر روی جسد نامبردە علائم  زخم و یا خونریزی وجود نداشتە است اما احتمال آن وجود دارد کە برا ثر فشارهای ناشی از ترس کمین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران سکتە کردە و جانش را از دست دادە است.

دزآوریکی از قدیمی ترین و سرسبزترین روستاهای اورامان لهون است که دارای کوههای سربه فلک کشیده وتفرجگاههای بسیار زیبا و مشهوری است که محل گشت و گذار بسیاری از مردم و گردشگران است اما به دلیل عدم رسیدگی حکومت و محرومیت منطقه، مردم آن ناچار به کولبری می باشند.

مرگ کولبران ناشی از شلیک مستقیم نیروهای رژیم جمهوری اسلامی و نیز گیرکردن در برف و بوران و یا بر اثر سیل رودخانه ها و سقوط از کوهها، به امری عادی در کوردستان روژهلات بدل شده است، این در حالیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران، کشتن کولبران را از سال 1384 شمسی، تکذیب می نمایند.