کشتار ٧٦ کولبر کورد توسط نظامیان ایران در ٨ ماه

0
1733

مروفایتی: در حالیکە طی چند روز گذشته سخنگوی نیروی انتظامی رژیم اسلامی ایران، کشتار کولبران کورد را توسط نیروهای نظامی ایران، تبلیغات رسانه‌ای عنوان کرد، بر اساس آمارها تنها از اوایل سال جاری شمسی تاکنون (اواخر اکتبر ٢٠١٦)، ٤١ کولبر کورد به ضرب گلوله‌ی نیروهای نظامی رژیم ایران کشته شده‌اند.

با توجه به آمار انتشار یافته و علی‌رغم اعتراض‌های بین المللی، کشتار کولبران مرزی در مقایسه با سال گذشته‌ی شمسی افزایش چشمگیری یافته است و این آمار در ٨ ماهه‌ی اول سالجاری شمسی به ٤٠ کولبر رسیده، در حالیکه در مدت سال ٩٤ این آمار ٢٩ نفر گزارش شده است.

وبسایت حقوق بشری هەنگاو، در گزارشی آماری منتشر کرد، از اوایل سال جاری خورشیدی (١٣٩٥)، ٧٦ کولبر مرزی در ٤ استان کوردستانی کشته و زخمی شده، که از این تعداد ٤١ تن کشته و ٣٥ نفر نیز به شدت زخمی شده‌اند.

کشتار کولبران کورد و انکار کشتار کولبران کورد در حالی است که این آمار به طور دقیق به اسامی و مشخصات، محل و تاریخ کشته شدن این کولبران کورد اشاره نموده است.

هنگاو گزارش خود را سندی دال بر کذب بودن ادعای سخنگوی نیروی انتظامی رژیم اسلامی عنوان کرده است.

پیشتر نیز علی خامنه‌ای در سال جاری و در روز جهانی کارگر خطاب به نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران اعلام کرد،: ” باید با قاچاق مبارزه شود، اما مراد من از مبارزه با قاچاق منظور از کولبری ضعیفی نیست که در مرزها جریان دارد”.

به گفته‌ی فعالین سیاسی و حقوق بشر، گفته‌های علی خامنه‌ای از نظر فرماندهان نظامی و باندهای سپاه فاقد اعتبار اجرایی بوده و دخالت بیش از حد نظامیان در امورات مختلف سندی دال بر این ادعاست.

پیشتر نیز آژانس حقوق بشری کوردستان “کردپا”، در گزارشی از کشتار ٢٩ کولبر کورد و زخمی شدن ٢٩ کولبر دیگر در سال ١٣٩٤ خبر داده بود.

کشتار کولبران مرزی طی سال‌های گذشته اعتراض کلیه‌ی نهادهای حقوق بشری و بین المللی رر در پی داشته است، اما کشتار کوبران مرزی همچنان از طرف نیروهای نظامی رژیم ایران به قدرت خود باقیست.

آمار کولبران کشته شده از سوی نیروهای رژیم طی مهرماه ١٣٩٥ شمسی که از سوی مروفایتی ثبت شده است:

1- جمیل عبدالله نژاد، فرزند صالح، 21 ساله

تاریخ کشته شدن: پنج شنبه یکم مهرماه 1395 شمسی

مکان: مناطق مرزی بانه

شیوه کشته شدن: وی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم و در نتیجه اصابت گلوله به سینه و رانش، کشته شده است.

وسایل وی که عبارت بوده از وسایل برقی توسط نیروهای انتظامی ضبط شده و جسد وی تا چند روز بعد  از کشته شدنش به خانواده اش تحویل داده نشده است.[xix]

2- کشته شدن یک کولبر در ارومیه: روز شنبه، ٢٤ مهر (١٣٩٥)، یک کولبر کورد اهل اورمیه به نام حسن امینی، متاهل و ٢٢ ساله و فرزند “فرزنده ملقب به حاج قوتاز” به ضرب گلوله‌ی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شد.[xx]

3- کشته شدن یک کولبر در ثلاث باوه جانی: “احمد نظری” از اهالی روستای “شیخ سله” از توابع شهرستان ثلاث و باباجانی به ضرب گلوله‌ی نیروهای نظامی ایران در حین کولبری کشته شد.[xxi]

4- کشته شدن یک کولبر کورد بنام اشکان فتاحی اهل شهرستان نوسود از توابع استان کرمانشاه در مورخه 25 مهرماه 1395 شمسی.