احتمال قریب الوقوع اجرای حکم اعدام صابر شیخ عبدالله، زندانی سیاسی کورد

0
1655

صابر شیخ عبدالله دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، اهل مهاباد روز ۲۴ اسفند ماه ۹۲ بعد از بازگشت به مهاباد بهمراه دو تن دیگر بنامهای دیاکو رسول‌زاده و حسین عثمانی به اتهام بمب گذاری در گفتنی است، ۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۹، توسط اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شد و سپس حکم اعدام بر روی تحمیل گردید.

صابر شیخ عبدالله، هنگام دستگیری دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته آمار دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود.

صابر شیخ عبداله و دیاکو رسول‌زاده و حسین عثمانی  حدود به یک سال در بازداشتگاه امنیتی شهر ارومیه، تحت فشار و شکنجه نگهداری می شدند و سپس در اواسط اسفندماه سال گذشته به دادگاه انقلاب شهر مهاباد منتقل شده و بعد از صدور کیفرخواست به اتهام شرکت در بمبگ ذاری و عضویت در حزب کومله به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. هر سه نفر اجازه داشتن وکیل تعیینی را نداشته و در جلسهی دادگاه نیز حسین عثمانی ضمن رد اعترافات درج شده در پرونده رسما به قاضی جوادکیا اعلام کرده که تحت شکنجه شدید قرار گرفته و آثار به جای مانده از شکنجه را به قاضی نشان داده است اما قاضی نسبت به این دفاعیات بیتوجه بوده است.

محسن دانش، فعال سیاسی و یکی از دوستان نزدیک این زندانی سیاسی کورد در یک گفتگوی اختصاصی با مروفایتی گفت: “در تمام طول دوره تحصیل لیسانس و کارشناسی ارشد با صابر مراوده داشته و از نزدیک با افکار وی آشنا بودم، او به هیچ عنوان شخصی سیاسی نبود اما عقاید سکولار و غیردینی مفرطی داشت، بارها نیز وی را از بیان این عقایدش آنهم در محیط خوابگاه و هم اتاقی های مشکوکی که داشت، آگاه کردم اما وی بر بیان عقایدش در این رابطه مصمم بود”.

دانش همچنین در ادامه افزود: “مسئله عضویت در کومله و بمب گذاری در مهاباد، اتهام دروغیب است که تنها در زیر شکنجه و با آسیبهای بیشمار روانی و جسمانی که بر وی وارد آمده است، بر وی تحمیل شده است، صابر به هیچ عنوان شخصی سیاسی نبود و هیچگونه دیدگاه و فعالیتی در این رابطه نداشت اما اینک و بر اساس اخبار رسیده به ما صابر جهت اجرای حکم اعدام به انفرادی زندان منتقل شده است و احتمال اجرای حکم اعدام وی در زودهنگام وجود دارد”.

پدر صابر نیز قبلا به کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گفته بود که : «پسرم انسان آرامی است و از خون بیزار بود. او هیچگونه فعالیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در طول این سالها نداشته و حتی برعکس اظهارات این سناریو، یک بار هم به کردستان عراق نرفته است».