اعدام یک زن زندانی کورد با فشار سازمانهای بین المللی حقوق بشر متوقف گردید

0
1026

مروفایتی:  سازمان عفو بین الملل طی گزارشی خبر توقف حکم اعدام زینب سکانوند، زندانی ۲۲ساله کورد را اعلام نمود.

سازمان عفو بین الملل اعلام نمود : “با تلاش و کوشش و فشارهای پی در پی سازمان عفو بین الملل برروی جمهوری اسلامی ایران، خطر اعدام فوری زینب سکانوند فعلا متوقف شده است”.

این سازمان همچنین به فعالیتهای وسیع فعالان حقوق بشر و نیز ایرانیان ساکن کشور نروژی در این رابطه اشاره نموده است و گفته است: “در کشور نروژ، حدود 40 هزار امضا در جهت حمایت از زینب سکاوند جمع آوری و به سفارت ایران دراسلو تحویل داده شده است.”

زینب سکاوند تاکنون از حق داشتن وکیل محروم بوده است، اما برطبق گزارش عفو بین الملل، زینب سکان اینک از حق داشتن  وکیل برخوردار است و پرونده او بر اساس ماده 91 قانون مجازات اسلامی از سر گرفته شده است.”

بر طبق  ماده 91 مجازات اسلامی “در جرایم موجب حد یا قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از هجده‌سال ماهیت جرم انجام‌شده یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته‌ باشد، حسب مورد با توجه به سن آنها به مجازات‌های پیش‌بینی‌شده محکوم می‌شود.”

برطبق بیانیه سازمان عفو بین الملل، طی سال جاری میلادی هفت پرونده در معرض خطراعدام که در زیر سن قانونی قرار داشته اند، با فشارهای بین المللی و تلاش امنستی اینترنشنال، به تعویق افتاده اند.

زینب سکانوند لکران، متولد سال ۷۳، در سن ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج با فردی شده بود. وی بعد از دو سال زندگی مشترک، در سن ۱۷ سالگی در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال ۹۰، به اتهام قتل همسرش دستگیر می‌گردد.

این زندانی پس از دستگیری به زندان خوی منتقل و در سال ۹۲، بعد از صدور حکم قصاص به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافت. وی در چند سال اول، اتهام قتل همسرش را پذیرفت، اما از سال گذشته منکر انجام این قتل بوده و اعلام داشته که او به‌جای کس دیگری این قتل را بر گردن گرفته است.