هشدار جدی عفو بین‌الملل درباره وضعیت وخیم بیماری زینب جلالیان

0
938

مروفایتی: سازمان عفو بین‌الملل طی انتشار بیانیه‌ای نسبت به وخامت شدید اوضاع جسمانی زینب جلالیان، زندان سیاسی کورد و نیز خطر از دست دادن بینایی این زندانی سیاسی کورد در زندانهای ایران، ابراز نگرانی کرد و هشدار داد.

طی این بیانیه به محرومیت زینب جلالیان از رسیدگی پزشکی در زندان اشاره شده است و این وضعیت را نگران کننده عنوان نموده است.

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه 1395 شمسی منتشرشده است، اعلام کرد: “زینب جلالیان، زندانی محکوم‌ به حبس ابد، به دلیل ابتلا به بیماری ناخنک چشم در معرض خطر از دست دادن کامل بینایی اش قرار دارد و این در حالیست که که مقامات قضایی ایران تاکنون با انتقال وی به مراکز درمانی مخالفت می‌نمایند”.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید: “تاکنون تمامی درخواست‌ها جهت انتقال این زندان سیاسی به بیمارستان و انجام عمل جراحی، به دلیل خودداری وی از انجام اعترافات تلویزیونی رد شده است.”

در ادامه این بیانیه آمده است: ” مسئولین و مقاتمات قضائی، انتقال زینب جلالیان به بیمارستان را مشروط به انجام آزمایش باکرگی اعلام کرده‌اند.”

زینب جلالیان ، متولد ز ۱۳۶۱شمسی، اهل شهرستان ماکو می باشد که در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگیر شد و در سال ۱۳۸۸ به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک به اعدام محکوم شد. محکومیت وی در سال ۱۳۹۰ به حبس ابد کاهش یافت.
زینب جلالیان، از سال ۸۶ تاکنون در زندان به سر می‌برد و سنگین‌ترین حکم محکومیت (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن دارد و اکنون دز زندان خوی محبوس است.
بیش از ۹ سال است که زینب جلالیان بدون حق مرخصی در زندان به سر می‌برد و خانواده‌ وی می‌گویند که پی گیری‌های آنها برای مرخصی فرزندشان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
عفو بین‌الملل در خرداد ۱۳۹۳ اعلام کرد که زینب جلالیان در خطر از دست دادن کامل بینایی خود به سر می‌برد و به درمان فوری نیاز دارد. خانواده جلالیان تأکید دارند که مشکل بینایی زینب جلالیان پس از شکنجه آغاز شده است.
گروه کاری بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در جریان رسیدگی به شکایتی که اسفند ۱۳۹۴ از سوی «عدالت برای ایران» و سازمان بین‌المللی جبران (رِدرِس) درباره بازداشت و حبس این فعال سیاسی کُرد ثبت شده بود،‌ از جمهوری اسلامی خواست که زینب جلالیان را فورا آزاد کرده و تمامی اقدامات لازم برای جبران خسارات تحمیل شده بر او را بدون تاخیر و براساس ضوابط ‌بین‌المللی انجام دهد. زینب جلالیان، فعال سیاسی کُرد، تنها زندانی سیاسی زن محکوم به حبس ابد است.
اما سرنوشت این دختر جوان و فعال سیاسی کورد تاکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد