چهار فعال مدنی کورد در مریوان با قید وثیقه‌ی سنگین آزاد شدند

0
795

 چهار فعال مدنی اهل مریوان که توست نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شده بودند، امروز شنبه هرکدام با قید وثیقه‌ی ٥٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

بهره شیخ عارفی، رۆژین رضایی، آرتین حسن‌زاده و سیران خورنکا آن چهار فعال مدنی و مدیران کمپین اعتراضی مریوان بودند، که پس از هک شدن گروه تلگرام این کمپین توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

این چهار فعال کورد که به شیوه‌ی موقت و تا زمان برگزاری محاکمه آزاد شده‌اند، روز پنج‌شنبه هفته گذشته به دنبال اعتراضات مردمی در رابطه با وضعیت جاده‌ی مریوان سنندج و تردد تانکرهای سوخت بازداشت شده بودند.

روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته مریوان شاهد اعتراض مردم و فعالین این شهر به عدم امنیت در جاده‌ی مریوان سنندج بود، که خواهان استعفای فرمانداری و قطع تردد “تانکرهای مرگ” در این جاده شدند.

گفته می‌شود همکنون نزدیک به ١٠ نفر از شهروندان دیگر مریوانی کە در این دو روز دستگیر شده‌اند، تاکنون در بازداشت نیروهای اطلاعات جمهوری اسلامی در ایران می‌باشند.

روز جمعه و به دنبال این اعتراضات امام جمعه‌ی حکومتی شهرستان مریوان در خطبه‌های نماز جمعه تجمع شهروندان معترض را کاری نابجا توصیف نمود و آن را محکوم کرد.

مردم مریوان خواستار توقف تردد تانکرهای نفتی از جاده‌ی مریوان به سنندج شده‌اند که در سالیان اخیر دهها بار موجب تصادفات جاده‌ای و مرگ شهروندان و آتش سوزی مراتع این شهر شده‌اند.

اوایل مهر ماه یک تانکر نفت در جاده‌ی مریوان آتش گرفت که موجب مرگ چهار شهروند کورد از جمله یک کودک خردسال و سوختگی ٣ نفر و آتش گرفتن تعداد ٧ ماشین شد.

علی‌رغم اعتراض شهروندان کورد در سالهای گذشته تردد تاکرهای مرگ در این جاده در جریان بوده، اما اکنون مردم معترض بر سر تحقق خواستهایشان مسر هستند.

شهرستان مریوان همکنون در فضای امنیتی و نظامی بسر می‌برد و انتظار می‌رود اعتراض شهروندان در صورت عدم توجه ارگانهای حکومتی ایران در کوردستان، ادامه داشته باشد.