زندان قرچک ورامین: بدترین زندان زنان در ایران

0
1352

مروفایتی: زندان قرچک ورامین به بدترین زندان زنان در تهران شهرت دارد٬ این زندان در کیلومتر ۱۷ بزرگراه تهران-ورامین و قبل از شهر قرچک واقع شده است.

مروفایتی در مورد این زندان گزارشی تهیه کرده است که به شرح زیر میباشد؛

زندان قرچک ورامین با مساحتی کم، جمعیت بالا، آب شور و کمبود امکانات بهداشتی، خشونت و عدم تفکیک زندانیان، شرایط غیرقابل تحملی را برای زندانیان خود از جمله «شیوع بیماری‌های خطرناک» بوجود آورده است.

زندان قرچک ورامین، کهریزکی برای زنان بی پناه که این زندان مرغداری که تبدیل به شکنجه گاه و کشتارگاه زنان بی پناه ایران است. این زندان ۷ سالنی است بزرگ با سقفی بلند و فاقد امکانات بهداشتی که «مدفوع» سراسر آن را پوشانده است.

گرسنه نگه داشتن زندانیان و کتک زدن دسته جمعی آنان از موارد آزار در زندان قرچک ورامین است. صدها زن زندانی سیاسی و عقیدتی و عمدتاً جرایم عمومی در محلی به عنوان زندان قرچک ورامین نگهداری می شوند این زندان در حقیقت سالنی است بزرگ و با سقفی بلند که فاقد سلول است و در آن صدها زندانی بدون کمترین امکان بهداشتی در سرما و گرما روی هم تل انبار شده اند و در نبود توالت کافی مدفوع سرتاسر سالن زندان را که خوابگاه دست کم ۲۰۰۰ زندانی است پوشانده است و زندانبانان به بهانۀ نزاع میان زندانیان که مرکبند از زندانیان سیاسی و عقیدتی و عمدتاً زندانیان جرایم عمومی با باتوم به جان آنان می افتند و هر بار شماری از آنان را زخمی می کنند.

گرسنه نگه داشتن زندانیان در زندان قرچک ورامین از دیگر موارد آزار و شکنجه در این محل است زندانیان زن در تماس‌های تلفنی با خانواده‌هایشان اعلام کرده‌اند این زندان کهریزک دیگری است که در آن به زندانیان حتی آب و غذا به موقع داده نمی‌شود و مسوولان زندان هر زمان دلشان بخواهد به زندانیان غذا می‌دهند .آب این زندان نیز در بیشترین ساعات روز قطع است و تعداد نفرات بسیار در یک مساحت محدود با وضعیت بهداشتی نامناسب جا داده شده‌اند.

برای مثال ۴ دوش حمام برای ۱۸۹نفر که فقط به مدت یک ساعت آب گرم دارد، کمبود تخت موجب می‌شود که بسیاری از زندانیان به‌صورت ردیفی وسط سالن، روی زمین بخوابند.

زندان قرچک آب شوری دارد که مشکلات عدیده پوستی و بهداشتی را به همراه آورده، وضعیت تغذیه و دارویی نامناسب و عدم امکانات دارویی و رسیدگی به بیماران به شیوع بسیاری بیماریهای خطرناک دامن زده است؛
وضعیت بهداشتی در بخش قرنطینه‌ی زندان قرچک تأسف انگیز است.

عدم رسیدگی به بیماران یکی از دلایل بالا رفتن آمار هپاتیت و ایدز در زندان مخوف قرچک می‌باشد.

زنان در آنجا در معرض انواع فشارها و تعدیات جنسی قرار دارند و رفتار ناشایست زندانبانان با زندانیان که همراه با توهین و تحقیر و هتک حرمت و گاهی ضرب و شتم می‌باشد، آثار روانی مخربی را بر روی زندانیان گذاشته است.
عدم انتقال بسیاری از زندانیان به مراکز روان درمانی که مشکلات بسیاری برای دیگران ایجاد می‌کنند و اکثراً به تجاوز و قتل و درگیری در زندان می‌انجامد.
اعتراض به وضعیت غذا و هر گونه اعتراض دیگری، انتقال به سلول انفرادی که وضعیت اسفباری دارد را به همراه دارد.

قرار دادن زندانی روانی در انفرادی به همراه زندانی دیگر و به‌کارگیری او به‌عنوان عامل خشونت و شکنجه سایر زندانیان که در مواردی به قتل و تجاوز منجر شده است.

ترساندن دیگر زندانیان توسط مسئولان زندان که در صورت اعتراض، به سلول انفرادی زندانی روانی فرستاده خواهند شد تا بدینوسیله، زندانیان را از حق اعتراض باز دارند.
در گیریهای شدید در حد به قتل رساندن یکدیگر در زندان و عدم دخالت مسئولان در این درگیریها، یکی از مشکلات جدی زندان مخوف قرچک می‌باشد.