حبیب الله لطیفی دانشجوی کورد ؛ سایه مرگ در نهمین سال زندان

0
1220

مروفایتی: حکم اعدام حبیب الله لطیفی زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام، علیرغم وعده های مسئولین کماکان پابرجاست.

کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گزارش کرده است؛ او در نهمین سال حبس خود همچنان بلاتکلیف و بدون مرخصی و حتی محروم از ملاقات حضوری با خانواده، در زندان مرکزی سنندج نگهداری می شود.

حبیب الله لطیفی دانشجوی سال آخر رشته مهندسی صنایع در دانشگاه ایلام، روز اول آبان سال ۱۳۸۶ بازداشت شد و پس از تحمل بیش از سه ماه انفرادی و شکنجه جسمی از سوی شعبهٔ اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.
حبیب الله لطیفی پس از دستگیری نزدیک به چهار ماه در سلول انفرادی و تحت شکنجه های شدید جسمی بود. وی در روزهای اول بازداشت براثر شکنجه های شدید و وضعیت بد جسمانی در حالیکه توان راه رفتن نداشته در محاصره مأموران حکومتی به بیمارستانی در سنندج برده میشود که برحسب اتفاق یکی از بستگان وی او را در آن وضعیت می بیند و مشخص میگردد که وی را تا سر حد مرگ شکنجه کرده اند.

او در تیرماه ۱۳۸۷ در دادگاه انقلاب سنندج به ریاست حسن بابایی به اتهام محاربه و عضویت در حزب پژاک به اعدام محکوم شد.
همچون در دیماه ۱۳۸۹ خبر اجرای حکم اعدام حبیب الله داده شد که بر اثر اعتراضات خانواده و اقوام و تجمع آنها در مقابل زندان سنندج در آن تاریخ حکم اعدام این زندانی سیاسی به تعویق افتاد.

حکم اعدام او با اعتراض وکلای وی برای دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود اما در زمستان‌‌‌ همان سال، دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تایید کرده و حکم برای تجدیدنظر نهایی به دیوان عالی کشور ارجاع و در آنجا نیز به تایید رسید.