مرگ 4 شهروند بلوچ بر اثر شلیک نیروهای حکومتی

0
951

مروفایەتی:  امروز دوشنبه ١٥ شهریورماه 1395 شمسی بر اثر تیراندازی نیروهای حکومتی، در زاهدان، چهار شروهند بلوچ کشته شدند.

بر اساس گزارشهای منتشره نیروهای حکومتی به سوی یک دستگاه خودروی تویوتا در منطقەی کمربندی زاهدان، تیراندازه نموده اند که این امر منجر به کشته شدن راننده خودرو و سپس برخورد این خودرو با یک دستگاه پژو شده است.

در نتیجه این تیراندازی و برخورد دو خودرو، ٤ سرنشین این دو خودرو کشته شده اند.

همچنین صبح روز دوشنبه ۷ تیر ماه 1395 شمسی نیر در مسیر جاده ایرفشان سرباز دو شهروند بلوچ اهل سرباز در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه شاخه مرصاد در آتش سوخته و جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش شاهدان عینی “نیروهای مرصاد با تعقیب وانت بار تویوتا که بار برنج به همراه داشت تیر اندازی می کنند که در اثر اصابت گلوله به لاستیک ماشین راننده اتومبیل تعادل خود را از دست داده و با اتومبیل دیگری شاخ به شاخ می شود و هر دو اتومبیل آتش گرفته و دو نفر از سرنشینان اتومبیل زنده در آتش سوختند  و دو نفر دیگر شدیدا زخمی شدند”.

تیراندازی بسوی شهروندان بلوچ در بلوچستان به امری عادی و تفریحی برای نیروهای جمهوری اسلامی تبدیل گشته است و تاکنون هیچ ارگان و نهاد قضایی در این رابطه پاسخگو نبوده اند و شکایات مردمی در این موارد به هیچ وجه پیگیری نشده است.

ه گزارش کمپین فعالین بلوچ، بر اساس گزارش مرکز آمار، در مقابل استان سیستان و بلوچستان با ۳۰٫۳ درصد پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۳۷٫۷ درصد به دست آمده است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر‌در کل کشور ۱۱٫۸ درصد به دست آمده است. مقایسه این شاخص بین استان‌ها نشان می‌دهد استان کرمانشاه با ۲۳٫۱ درصد بالاترین نرخ بیکاری را داشته و بعد از آن ، استان کهگیلویه و بویر احمد با ۲۲٫۹ درصد قرار گرفته است. از سوی دیگر پایین نرخ بیکاری با ۷٫۴ درصد مربوط به استان سمنان است.