2.1:  مقدمه 

0
866

به عنوان یک روزنامه‌نگار علمی، شما برای یافتن سوژه ای  برای نوشتن با دو انتخاب رو برو هستید: صبر کنید تا یک داستان به سراغ شما بیاید یا از خانه خارج شده و به جستجوی آن بپردازید.

اگر تصمیم بگیرید که در خانه منتظر سوژه‌های نویی باشید که از طریق ژورنال‌ها، خبرنامه‌های مراکز علمی‌و یا بیانیه‌های رسمی‌علمی‌منتشر می‌شود، در این صورت این فرصت را پیدا می‌کنید که از بین مجموعه مناسبی از موضوعات دست به انتخاب بزنید اما غیر از شما، بقیه رسانه‌ها هم به همان منابع دسترسی دارند.

 بیرون رفتن و جستجوی سوژه مناسب،  کار بیشتری می‌طلبد اما در نهایت ممکن است منجر به پیدا کردن موضوعی غیر عادی و متفاوت شود، امری که  بسیار بیشتر از حالت اول راضی کننده خواهد بود و شایدحتی  منجر به گزارشی اختصاصی شود.

  برای روزنامه نگارانی که در کشورهای در حال توسعه کار می‌کنند شاید این تلاش تنها راهی باشد که بتوانند از طریق آن متوجه مسیری شوند که تحقیقات در آن گام بر می‌دارد.

 همچنین اگر برای اولین بار می‌خواهید در قالب خبری مشخصی بنویسید بهتر است سراغ داستانی بروید که کس دیگری آن را در اختیار نداشته باشد. لازم نیست این سوژه موضوع بزرگی باشد. داستانی کوچک ولی دارای طنین و صدای خاص خود برای شروع کفایت می‌کند.

 مخاطب این درس‌نامه روزنامه نگاران به ویزه در کشورهای در حال توسعه هستند.کسانی که می‌خواهند توانایی و مهارت‌های خود را در پیدا کردن موضوعات و قضاوت درباره راستی و درستی و اعتبار آنها افزایش دهند.

 در پایان این درس شما باید آشنایی بیشتری با منابع خبری، از جمله منابع آنلاین، پیدا کرده باشید و معیارهای لازم برای تشخیص اهمیت داستان، صحت ادعاهای مطرح شده و اعتبار دانشمندان را در اختیار داشته باشید.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here