آزمون درس اول

0
1018

پرسش‌های  زیر به شما کمک می کند تا مفاهیم ارایه شده در درس را بهتر متوجه شوید. پاسخ های برخی از آنها در ادامه آمده است اما سعی کنید پاسخ ها را پیش از جواب دادن به سوال‌ها نگاه نکنید.

به این نشانی سری بزنید:

 http://www.scidev.net/en/science-communication/practical-guides

 و ببینید که یک داستان برای این‌‌که در SciDev.Net بخواهد منتشر شود، چه معیارهایی باید داشته باشد. براین اساس به 3 پرسش زیر پاسخ دهید:

1- خواننده SciDev.Net پیش از آن‌که متوجه منظور اصلی یک مقاله منتشر شده در این سایت شود باید چند پاراگراف را مطالعه کند؟

الف: 1 پاراگراف

ب: 3 پاراگرف

پ: 5 پاراگراف

2- فرض کنید که نوشتن اولین داستان خبری خود برای Sci-Dev.Net را آغاز کرده اید اما در میانه کار متوجه می شوید که حجم مطلب شما به 600 کلمه رسیده است. چه کار می کنید؟

الف: آن را به 500 کلمه کاهش می دهید.

ب: از ادیتور خود سوال می کنید که آیا امکان افزایش حجم تا 600 کلمه وجود دارد.

پ: متن را تا 1200 کلمه ادامه داده و آن را برای ادیتورتان ارسال کرده و برایش توضیح می‌دهید که چرا سوژه را تبدیل به یک فیچر خبری کرده اید.

3- کدام یک از سوژه های زیر شانس بیشتری برای پذیرفته شدن در SciDev.Net دارند

الف: ارایه درمان جایگزینی امن برای مالاریا در دوره بارداری

ب:  هشدار حمله ملخ ها به غرب و شمال آفریقا

پ: تونس طرح جدیدی برای توسعه علمی خود منتشر کرد

4- لینک زیر را دنبال کنید و ببینید سوال تحقیقی این فیچر خبری چه بوده است:

دارویی که می تواند میلیونها نفر را بکشد

http://www.newscientist.com/channel/health/mg19125683.900-the-medicines-that-could-kill-millions.html

5- جمله تحقیقی فیچر خبری زیر چه بوده است؟

سقط جنین خود به خودی : چگونه از یک کابوس نجات یابیم

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1159951553865&pagename=Zone-English-HealthScience%2FHSELayout

6- فرض کنید از شما خواسته شده است درباره یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل یا یاهو گزارشی تهیه کنید حداقل 2 جمله تحقیقی درباره این گزارش بنویسید

پاسخ ها:

سوال 1 – پاسخ الف (1 پاراگراف)

سوال 2- پاسخ الف ( آن را تا 500 کلمه کاهش دهید)

سوال 3- هر سه گزینه می تواند با توجه به اهداف SciDev.Net مناسب باشد.

سوال 4- بر اساس تحقیق روزنامه نگارانه ای که من انجام دادم این‌گونه به موضوع نگاه می کنم که: در حالی‌که داروهای تقلبی جان بسیاری از مردم به ویژه در کشورهای در حال توسعه را در خطر قرار داده سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با آن نیروی عملیاتی جدیدی ایجاد کرده است.

سوال 5- بر اساس تحقیق روزنامه نگارانه ای که من انجام دادم این‌گونه به موضوع نگاه می کنم که: زنانی که با سقط خودبه خودی مواجه می شوند به روش ویژه خود ابراز ناراحتی می کنند و باید به روش درستی ورد حمایت قرار بگیرند.

سوال 6- نمونه هایی از سوال های تحقیقی در خصوص این موضوع به شرح زیر است:

الف: بر اساس تحقیق روزنامه نگارانه ای که من انجام دادم اینگونه به موضوع نگاه می کنم که : تنها تعداد معدودی موتور جستجو در عرصه رقابت باقی مانده است

ب: بر اساس تحقیق روزنامه نگارانه ای که من انجام دادم اینگونه به موضوع نگاه می کنم که : اکثر مردم عادی تنها از یک موتور جستجو و تنها ازاگزینه جستجوی ساده استفاده می کنند در حالی که کارشناسان استفاده از موتورهای مختلف و استفاده از گزینه های پیشرفته جستجو را توصیه می کنند.

پ: بر اساس تحقیق روزنامه نگارانه ای که من انجام دادم اینگونه به موضوع نگاه می کنم که: گوگل پیش از این و با خود سانسوری در ارایه نتایج جستجو از دولت چین حمایت می کرد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here