۹۵ درصد مساحت ایران در معرض خشکسالی قرار دارد

0
1572

ژینگەوان: یک مقام سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد که ۹۵ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شاهرخ فاتح، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، گفت:« بر اساس بررسی‌های ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۶، اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد خشکسالی ضعیف تا متوسط هستند».

وی افزود: «خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، غرب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از اصفهان و خراسان شمالی، غرب و جنوب غرب خراسان رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید مواجه بودند».

این مقام سازمان هواشناسی تاکید کرد که ۱۲ درصد از مساحت ایران، «خشکسالی بسیار شدید» را تجربه می‌کند و در این میان تنها حدود یک درصد از مساحت ایران با «ترسالی» همراه است.

آقای فاتح با اشاره به وضعیت نگران کننده ۱۶ استان ایران در حوزه خشکسالی افزود:« پهنه‌بندی خشکسالی ۸۴ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶ حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید است».

به گفته وی، « آنچه در بررسی‌های خشکسالی کشور اهمیت دارد آن است که خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در برخی از استان‌ها نظیر تهران، البرز، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تداوم دارد».

بررسی بحران آب در شورای عالی امنیت ملی

پس از گزارش‌ها درباره تشکیل «کمیته امنیت آب» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، معاون وزیر نیرو اعلام کرد که با تشدید بحران آب در ایران این موضوع تبدیل به «موضوع امنیتی» شده است.

به گفته این مقام دولتی، به همین دلیل این موضوع در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی، معاون آب وزارت نیرو، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، در شورای حفاظت آب استان فارس گفت: «وضعیت آب به قدری حساس شده که در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و بایستی با تمام توان علمی و تجربی به حل این موضوع بشتابیم».

وی تاکید کرد که با ادامه «وضعیت نامناسب» مدیریت آب و آسیب دیدن منابع آب سطحی و زیرزمینی، تامین آب برای کشاورزی و نوشیدن در آینده «بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود».

آقای میدانی جزئیات بیشتری درباره مطرح شدن موضوع آب در شورای عالی امنیت ملی بیان نکرد.

این خبر یک هفته پس از آن منتشر شده بود که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه، ۹ تیر، خبر داد که در این کمیسیون «کمیته امنیت آب» تشکیل شده است.

گری لویس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، پیش از این به رویترز گفته بود که کمبود آب اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران تبدیل شده است.

علاوه بر خشکسالی، آنچه «مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود» عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.

منبع: رادیو فردا