۹۴ درصد مساحت ایران دچار خشکسالی بلند مدت است

0
1305

ژینگەوان: به‌گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران پدیده خشکسالی هواشناسی بلندمدت در استان‌های خوزستان، قم و خراسان شمالی در وضعیت وخیم قرار دارد.

شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که در زمینه خشکسالی در مقیاس بلندمدت، ۱۱ درصد مساحت ایران تحت تأثیر خشکسالی خفیف، ۴۲ درصد خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

همچنین پنج درصد مساحت ایران در شرایط عادی و حدود نیم درصد در شرایط بلندمدت تَرسالی قرار دارند. تَرسالی وضعیت برخلاف خشکسالی است.

فاتح بر این نکته تأکید کرد که بیشترین حساسیت را باید نسبت به خشکسالی‌های بلندمدت داشت چون محو شدن آثار سوء آن از طبیعت زمانبر است. او در این زمینه مدیریت صحیح منابع محدود آب کشور را امری ضروری خواند.

در مورد خشکسالی در مقیاس کوتاه‌مدت نیز حدود ۲۴ درصد مساحت ایران با خشکسالی خفیف، ۲۸ درصد خشکسالی متوسط، ۲۸ درصد خشکسالی شدید و هشت درصد خشکسالی بسیار شدید مواجه است و حدود ۱۰ درصد از مساحت کشور در شرایط طبیعی و ۱.۵ درصد در شرایط تَرسالی قرار دارند.

به‌گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی، در زمینه خشکسالی در مقیاس کوتاه‌مدت، کل استان خوزستان دچار وضعیت خشکسالی شدید و بسیار شدید در مقیاس کوتاه‌مدت است و بخش‌های عمده استان‌های خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و بخش‌هایی از استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و سمنان با درجات شدید تا بسیار شدید خشکسالی درگیر هستند.

در زمینه خشکسالی در مقیاس بلندمدت، تقریباً کل پهنه سه استان خوزستان، قم و خراسان شمالی دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند، بخش‌های وسیعی از چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، بوشهر و بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، مرکزی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان تهران، البرز، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، جنوب گیلان و گلستان نیز با خشکسالی بلندمدت مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران تابستان سال گذشته از درگیری ۷۲ درصد جمعیت کشور با پدیده خشکسالی خبر داده بود.

خشکسالی شدید در ایران از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شده و به گفته کار‌شناسان دست‌کم تا ۲۰ سال دیگر ادامه خواهد داشت.

مرکز خشکسالی و مدیریت بحران در سال ۱۳۸۷ و برای ارائه راهکارهای به روز و جامع در مورد پایش، پیش‌بینی و هشدار خشکسالی تشکیل شد. این سازمان زیر مجموعه سازمان هواشناسی کشور به شمار می‌آید.

منبع: زمانە