وضعیت بحرانی و خطرناک هوای کوردستان و احواز

0
1273

ژینگەوان: در پی ورود ریزگردها و گرد وغبار به کوردستان، کیفیت هوای شهر سنندج در روز شنبه مورخ 30 دی ماه به شدت پایین آمد و در وضعیت بحرانی و خطرناک قرارگرفت و این وضعیت اکنون نیز همچنان تداوم دارد.

به دلیل تداوم وجود ریزگردها در هوای ، میزان ذرات معلق زیر 2.5 میکرون (pm 2.5) و همچنین ذرات 10 میکرون(10 pm) چندین برابر بیشتر از حد مجاز است و در وضعیت خطرناک قرار دارد.

در همین رابط به دلیل تداوم آلودگی هوا و روند افزایشی غلظت ذرات معلق روز یکشنبه اول بهمن تمامی مدارس شهر سنندج و منطقه کلاترزان، سقز و کامیاران در سطح شهر و روستا و در نوبت صبح تعطیل شود.

در هیمن رابطە در احواز بە دلیل افزایش تصاعدی غلظت گرد و خاک معلق در هوا، مدارس ۱۷ شهر را به تعطیلی کشاند. آلودگی هوا در احواز از روز (جمعه ۲۹ دیماه) شدت گرفته و تا کنون به طور تساعدی افزایش یافته است.

شاخص مجاز ریزگردها و آلاینده ها ۱۵۰ میگروگرم بر متر مکعب است. از روز گذشته به دنبال تداوم پدیده ریزگردها در برنامه پروازها به احواز و بالعکس اختلال ایجاده شده.

بنابر اعلام روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی احواز امروز دو پرواز ورودی به سبب نامساعد بودن شرایط جوی و کاهش دید افقی مجبور به بازگشت به فرودگاه مهرآباد تهران شدند.

لازم بە ذکر است کە بیش از ۱۳ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است. در سال‌های گذشته ساکنان الحواز بارها در اعتراض به وضعیت ناسالم زیست محیطی و پروژه‌های انتقال آب و طوفان‌های گرد و غبار تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند.

This slideshow requires JavaScript.