وسعت جنگل‌های جهان بیش از ارزیابی‌های گذشته است

0
1182

نتایج جدید نشان می‌دهند که از جمله مساحت جنگل‌های آفریقا، هشت برابر ارزیابی‌های گذشته بوده است. این امر تاثیر تعیین‌کننده‌ای در روند مبارزه با گرمایش زمین و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسیدکربن دارد.

گروه پژوهشی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)‌ روز شنبه (۱۳ مه) اعلام کرد که مساحت جنگل‌های روی زمین گسترده‌تر از میزانی است که تا کنون تصور می‌شد. تازه‌ترین بررسی‌های این گروه که با کمک تصاویر منتشرشده از سوی “گوگل ارث” تنظیم شده، نشان می‌دهند که مساحت جنگل‌های کره‌ی زمین نزدیک به ۴۶۲۸ میلیون هکتار است. این رقم با مساحت روسیه برابری می‌کند و نزدیک به ده درصد بیش از وسعتی است که پیش از آن ارزیابی شده بود.

انواع جنگل و تاثیرات آن‌ها

به‌طور کلی، جنگل انواع گوناگون دارد: از جنگل‌های مناطق استوایی گرفته تا جنگل‌هایی که درختان آن در آب و هوای مرطوب و ملایم مانند شرایط اقلیمی اروپای مرکزی رشد می‌کنند یا جنگل‌های خشک که بیشتر در مناطق گرمسیر می‌رویند. پژوهش یادشده بیشتر جنگل‌های خشک را مورد بررسی قرار داده است.
مدیران گروه پژوهشی FAOO در مقاله‌ای که در مجله‌ی تخصصی “ساینس” منتشر کرده‌اند، دراین باره می‌نویسند که بر اساس محاسبه‌ی جدید، در حال حاضر مساحت جنگل‌های کویری یا خشک نزدیک به ۱۰۷۹ میلیون هکتار را شامل می‌شود. این رقم ۴۵ درصد یعنی حدود ۴۶۷ میلیون هکتار بیش از ارزیابی‌های پیشین است.
دشواری بررسی

بنا به نوشته‌ی گروه یادشده، تجزیه و تحلیل تصاویری که “گوگل ارث” از این مناطق منتشر کرده، بسیار دشوار است. دلیل این امر، وجود لکه‌های وسیع سایه‌دار در میان جنگل‌های باز و کمبود فضای قابل‌نفوذ به میان انبوه درختان اقاقیا و اوکالیپتوسی‌ است که در این مناطق رشد می‌کنند. به همین دلیل در سال ۲۰۰۰ گمان می‌‌رفت که وسعت جنگل‌های خشک بین ۱۰۵ و ۵۴۲ میلیون هکتار است.

گروه پژوهش در این رابطه می‌نویسد: «به‌این ترتیب در سال ۲۰۱۵ مساحتی نزدیک بر ۱۰۷۹ میلیون هکتار در مناطق خشک، به عنوان جنگل به معنای تعریف مندرج در اساسنامه‌ی FAO به ثبت رسید. این رقم هم‌چنین حدود ۵ هزار متر مربع از مساحت جنگل‌هایی را در برمی‌گیرد که درختان آن ده درصد از زمین را پوشانده‌اند.»

بر اساس نتایج جدید هم‌چنین مساحت جنگل‌های آفریقا، هشت برابر ارزیابی‌های گذشته بوده است: ۱۵۱ میلیون هکتار در مقایسه با ۱۸ میلیون هکتار در گذشته.

برابری وسعت جنگل‌های خشک و گرمسیری

بنا به نوشته‌ی پژوهشگران، این نتایج به‌طورکلی نشان می‌دهند که مساحت کل جنگل‌های خشک به اندازه‌ی وسعت جنگل‌های گرمسیری است که در سال ۲۰۰۰ نزدیک به ۱۱۵۶ میلیون هکتار تخمین زده شده بود.

جنگل‌های خشک، مناطق دریای مدیترانه، جنوب صحرا، آفریقای جنوبی و هند مرکزی، کناره‌ی سواحل استرالیا، بخش غربی آمریکای جنوبی و بخش شمالی نوار جنگل‌های برگ‌سوزنی كانادا و روسیه را در برمی‌گیرد.

به‌نظر کارشناسان، اهمیت برآوردهای تازه تنها جنبه‌ی آکادمیک ندارد و بر روند کاهش میزان دی‌اکسیدکربن در هوا تاثیر تعیین‌کننده می‌گذارد. زیرا هر درخت به طور میانگین می‌تواند ۲ تا ۳ درصد از میزان کربن هوا را جذب کند.

منبع: دویچەولە فارسی