نشست درباره بحران زیست محیطی ایران و دریاچه ارومیه در برلین

0
815

ژینگوان، بنیاد هاینریش بل و موسسه اسمال مدیا گزارش ۱۶۰ صفحه‌ای درباره وضعیت زیست محیطی ایران منتشر کردند. هر دو موسسه اروپائی میزگردی هم با حضور متخصصان در برلین برگزار کردند. دویچه وله با یکی از سخنرانان این میزگرد هم صحبت کرد

بنیاد هاینریش بل از برلین و موسسه “اسمال مدیا” از لندن روز چهارشنبه (۶ بهمن/ ۲۵ ژانویه)  نتیجه تحقیقات مشترک خود درباره بحران زیست محیطی ایران را منتشر کردند. این گزارش”بهشت گمشده؟ توسعه و راه حل بحران زیست محیطی ایران” عنوان دارد.

گزارش ۱۶۰ صفحه‌ای هر دو موسسه در میزگردی در برلین معرفی شد. بخشی از این گزارش به دریاچه ارومیه اختصاص یافته است. در میزگرد برلین دکتر بیژن کوشان سخنرانی کرد. بیژن کوشان، زمین‌شناس و کارشناس محیط‌زیست در آلمان، سال‌هاست درباره دریاچه ارومیه تحقیق می‌کند. او چندین‌بار به دعوت سازمان محیط زیست کشور به ایران سفر کرد.

این کارشناس در توصیف وضعیت کنونی دریاچه ارومیه به دویچه‌وله می‌گوید دریاچه‌ای که ما چند سال پیش در آن شنا می‌کردیم و طبیعت بسیار زیبائی داشت اکنون در وضعیت بسیار اسفناکی قرار گرفته است.

آقای کوشان در ادامه توضیح می‌دهد: «وقتی من ۵ سال پیش به ایران رفتم مشاهده کردم که کارهای علمی بسیار شده ولی بیشتر در حرف باقی مانده است. ما می‌خواهیم که عمل انجام بگیرد. نجات این دریاچه این نیست که ما فقط آب به آن بریزیم، بلکه باید از پایه شروع کرد. آلاینده‌ها را کاهش داد و به مردم آموزش داد و اشتغالزایی کرد. این باید یک حرکت مردمی و در سطح ملی و کلان باشد. ما مدیریت مدرن آب و محیط زیست می‌خواهیم و در قدم اول ما در آذربایجان نمایشگاه تکنولوژی محیط زیست برگزار می‌کنیم.»