نامه اعتراضی انجمنهای مردم نهاد مریوان درباره تجاوز به حریم زریبار

0
1123

ژینگەوان: در پی گسترش ساخت‌وساز از سوی ارگان‌های نظامی مریوان در نقاط حساس تالاب زریبار، شورای هماهنگی انجمن‌های مردم‌نهاد مریوان، به‌عنوان اعتراض به این روند، طی نامه‌ای به فرماندار شهرستان مریوان، مراتب نارضایتی خود را ابراز داشتند.

متن نامه به شرح زیر می‌باشد:

بسمه تعالی
جناب آقای شفیعی
فرماندار محترم شهرستان مریوان
با سلام و عرض ادب،
همان‌طور که مستحضرید علی‌رغم اهمیت حیاتی زریبار برای مردم مریوان و منطقه و نیز حساسیت و توجهاتی که مسئولین در رسانه‌ها و جلسات اداری به نسبت این زیست‌بوم مهم ابراز داشته‌اند، به دلیل ضعف مدیریت و یا چند مدیریتی، هرروز بخشی از آن مورد هجوم و تعرض واقع می‌شود. بر طبق شواهد و بررسی‌های به‌عمل‌آمده، در اواسط خردادماه، یکی از ارگان‌های نظامی مریوان (هنگ مرزی)، در داخل محدوده پناهگاه حیات‌وحش تالاب زریبار، بر روی تپه مشرف‌به آن، بدون حتی درخواست مجوز از محیط‌زیست و منابع طبیعی قبل از ساخت، اقدام به احداث ساختمانی چهار طبقه نموده است، که نشان از اوج بی‌توجهی به عرصه‌های طبیعی و اکوسیستم حساس و باارزش زریبار را دارد.

در حالی شاهد این اقدام غیرمجاز هستیم که سال گذشته ده‌ها خانه باغی مردم شهرستان مریوان به دلیل تجاوز به حریم زریبار و نداشتن مجوز، تخریب شدند؛ اما متأسفانه ارگانی با قانون‌شکنی اقدام به احداث ساختمان بلند مرتبه در یکی از حساس‌ترین نقطه آن می‌نماید! بدیهی است ادارات و ارگان‌های دولتی، به‌ویژه در شهرهای مرزی، خود باید الگوی قانونمندی برای مردم باشند، که متأسفانه اکنون عکس آن عمل شدە است. واضح است این ساخت‌وساز، بر طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، غیرمجاز می‌باشد. لازم به ذکر است که متأسفانه ورود ارگان‌های مختلف نظامی به اطراف و نقاط حساس زریبار روزبه‌روز در حال افزایش است که این مسئله می‌تواند انواع آلودگی و تخریب زیستگاه حیات‌وحش را به همراه داشته باشد و توسعه گردشگری در شاخص‌ترین مکان گردشگری کوردستان را با چالش جدی مواجه کند.

لذا شورای هماهنگی انجمن‌های مردم‌نهاد شهرستان مریوان با توجه به حساسیت‌های مردمی، نگرانی عمیق خود را نسبت به تعرض جدید به زریبار و محدوده تالاب توسط ارگان‌های نظامی ابراز داشته و از جنابعالی به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان می‌خواهیم ضمن انتقال مراتب اعتراض و نگرانی شدید تشکل‌های مردم‌نهاد مریوان به مراجع و ارگان‌های درگیر در این مسئله، در اسرع وقت هرگونه ساخت‌وساز متوقف گشته و بر اساس قوانین و ضوابط بدون تبعیض، حکم تخریب آن صادر و اجرا گردد.

شورای هماهنگی انجمن‌های مردم‌نهاد شهرستان مریوان همچنین اعلام می‌دارد، درصورتی‌که بدون مجوز به ارگان‌ها و اشخاص اجازه دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی و محیط‌زیست به‌ویژه در زریبار داده شود، حق هرگونه اعتراض را برای خود محفوظ می‌داریم. در این راستا در صورت عملی نشدن درخواست‌هایمان، خواهان دریافت مجوز تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز می‌باشیم.

۳۰ خردادماه ۱۳۹۶
با احترام فراوان
شورای هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد شهر مریوان
١- انجمن فرهنگی- ادبی مریوان، ٢- انجمن سبز چیا، ٣- انجمن نمایش مریوان، ۴- انجمن فرهنگی – ادبی ڕۆجیار، ۵- کانون فرهنگی – هنری ڤەژین، ۶- کانون علمی- فرهنگی رونان، ٧- انجمن مردمی مبارزه علیه اعتیاد- ژیانه وه