“موضع انجمن سبز چیا در رابطە با مشکل مکان و نحوه دفع زباله در مریوان

0
1642

ژینگەوان:بنا بر گزارش خبرنگار ژینگەوان از مریوان، انجمن سبز چیا در رابطە با تصمیمات شهرداری مریوان بە نسبت محل جدید دەفع زبالەهای مریوان و سروآباد در یک اعلامیە رسمی موضع گیری خود رسمان اعلام نمود.

متن این اعلامیە بە شرح زیر است:

” موضع انجمن سبز چیا درباره مشکل مکان و نحوه دفع زباله در مریوان “

تلنبار نمودن زباله های خانگی (و بعضا حتی بیمارستانی) در زمینی خارج از محدوده شهر، جاری شدن شیرابه زباله ها با میزان آلودگی بسیار بالا در طبیعت و سپس سوزاندن زباله ها بدون توجه به اثرات زیان‌بار آنی و آتی آن، راهکار مدیریتی سالم دفع زباله نیست.

مریوان شهرستانی است با زیست‌بوم و تنوع زیستی غنی و متنوع، تراکم بالای جمعیت روستایی در محدوده غالب جنگلی یا مراتع با ارزش که وجود منابع مهم آبی، اهمیت حفاظت از این منطقه استراتژیک را چند برابر کرده است.

تاکنون زباله‌های شهر مریوان در فاصله 5 کیلومتری شرق این شهر، بدون رعایت نکات فنی زیست محیطی و بدون در نظر گرفتن جهت باد غالب، در داخل محدوده جنگلی تلنبار می شد که متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها به دلیل روش‌های نادرست دفع زباله و نبود برنامه ای آینده نگر در این رابطه، موجب ایجاد انواع آلودگی‌ها در منابع آبی و محیط زیست این منطقه و تهدید سلامتی مردم شده است. در نهایت بعد از گذشت بیش از یک دهه با توجه به عدم ارائه راهکاری مناسب برای حل این وضعیت، اعتراض جوامع محلی باعث شد نهادهای مربوطه، متعهد به حل این بحران همراه با معرفی مکانی جدید شوند.

بعد از اعلام رسمی مکان یابی جدید “دۆڵی سماقان ” برای دفع زباله، نگرانی مردم و جوامع محلی نسبت به ایجاد مکانی غیراستاندارد و روش های نادرست دفع زباله، در قالب اعتراضات مدنی بروز یافت؛ اصولا برای مقوله مهم مکان‌یابی، دفع و بازیافت زباله، نمی‌شود واقعیاتی همچون رضایت بومیان، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، وضعیت توپوگرافی، منابع آبی و ارزیابی زیست محیطی مکان انتخابی را در نظر نگرفت.

انجمن سبز چیا به‌عنوان نهادی مستقل، مردمی و حامی محیط‌زیست، با درک رعایت حقوق محیط‌زیستی مردم در این مسئله، با توجه به اعتراض شهروندانی که اهمیت مقوله تأثیر منفی آلودگی محیط‌زیست بر سلامتی خود و زیست‌بومشان را درک نموده و نسبت به دفع نامناسب و مکان‌یابی زباله اعتراض نموده‌اند؛ به مسئولین و به‌ویژه نهادهایی که مسئول تأمین امنیت هستند، اعلام می‌دارد که جواب خواست بر حق و مدنی مردم در برخورداری از محیطی سالم و دفع اصولی زباله، برخوردهای قهری نیست و خواستار عدم امنیتی نمودن این مسئله می‌باشد.
انجمن سبز چیا بارها در برنامه‌ها و رسانه‌های خود، بر اهمیت تفکیک زباله، تولید زباله کمتر و رعایت استانداردهای دفع و بازیافت زباله اشاره و تأکید داشته است که برنامه‌های پاک‌سازی و ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ دلیلی بر این ادعاست.

همه‌ی مسئولین و نهادهای مرتبط در این امر از جمله شهرداری مریوان لازم است با در نظر گرفتن حساسیت‌ها و استعدادهای طبیعی زیست‌بوم با ارزش شهرستان مریوان، به دنبال جذب سرمایه گذار، استفاده از روش‌های نوین و استاندارد در تفکیک، دفع و بازیافت زباله در مکان مناسب با کمترین تخریب و آلودگی باشند. در این راه انجمن سبز چیا برحسب رسالت ذاتی‌اش همانند قبل، آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در حل این معضل اعلام می‌دارد.

انجمن سبز چیا مریوان – نوروز 1396