فجایع تانکرهای سوخت و اعتراض انجمن ها

0
1005

بر طبق خبری که در تارنمای انجمن سبز چیا در مریوان، منتشر شدە است. امروز سه شنبه پنجم بهمن ماه ١٣٩٥ خورشیدی، بار دگر تانکری دیگر که حامل سوخت بوده، در جاده سنندج به مریوان و در محدوده نزدیک به روستای نگل واژگون شده است.

شواهد حاکی از این است که سوخت این تانکر بنزین بوده و وزن آن حدود ۲۳ تن تخمین زده شده است که با نشت به بیرون نه تنها محیط زیست را آلوده کرده، بلکه امکان حادثه‌ی آتشسوزی را هم مهیا ساخته است. شایان ذکر است تانکر مذکور از بندر امام عازم اقلیم کوردستان بوده و حدود ساعت ۱۱ دچار سانحه شده است.
انجمن سبز چیا مریوان ضمن اعتراض نسبت به تردد این تانکرها که اغلب دچار سانحەهای انسانی و زیست محیطیی می شوند این تانکرها را به “ارابه های مرگ” توصیف می کند.

لازم به یادآوریست که در طی ماه‌های گذشته به دلیل وجود جادەهای نامناسب در کوردستان، عدم توانایی رانندگان و ناآشنایی با محیط کوهستانی منطقه، بی کفایتی مدیران در مدیریت راه‌ها، فجایع زیادی از این دست در این مناطق و بالأخص در مریوان روی دادە است تا جایی که منجر به اعتراض شهروندان مریوانی در جلوی ادارە فرمانداری این شهر نیز شده است. هم چنین در فضای مجازی فعالین مدنی با برپا کردن کمپینی به عنوان “نه، به تانکرهای مرگ” اعتراض خود را اعلام کردەاند، بلکه مسولین جوابگوی این فجایع باشند و فکری بیاندیشند. اما وجود بحرانهای سیاسی و اقتصادی که گریبانگیر جمهوری اسلامی شدە است، باعث شدە که مسولین بدون توجه به تکرار این فجایع تنها در فکر صدور بیشتر نفت از طریق اقلیم کوردستان به بازارهای جهانی و دور زدن حصر اقتصادی باشند.

tankar-marg3-300x111

tankar-marg-300x225 tankar-marg2-300x212