فاجعه زیست محیطی دیگری در اورامانات

0
560

دیروز پنج شنبه مورخ ۲ اردیبهشت ماه مردم اهالی روار و اسپریز در حاشیه رودخانه سیروان با پدیده ای عجیبی مواجه شدند که سطح آب سیروان لایه سیاه رنگی سطح آب را فراگرفته بود با گذشت چند ساعتی غلطت سیاهی سطح آب فراوان تر شد،که طبق شواهد عینی و اخبار رسیده به انجمن سبز چیا مردم محلی گزارش داده اند که شواهد حاکی از ورود حجم بالای گازوییل به داخل آب رودخانه سیروان است. به گفته شاهدان در محل، این مواد نفتی با به زیر آب رفتن کارخانه سنگ شکن روستای رودبار به وجود آمده است. این مواد نفتی ضمن آلوده کردن آب، سبب مرگ گسترده آبزیان منطقه شده است. لایه های چرب و روغنی که در فرآورده های نفتی وجود دارد با ته نشست شدن بر روی آبشش های ماهی در کوتاه مدت باعث می شود که ماهی نتواند از آب اکسیژن بگیرد و تلف شود.
همچین با جذب این لایه های نفتی در عضلات و بدن ماهی می تواند تا مدت زمان زیادی باقی بماند و در صورت مصرف توسط انسان اثرات نامطلوب را بر روی انسان بگذارد. پس خواهشمند است از آبزیان تلف شده استفاده ننمائید.
با توجه به نبود فاصله با دریاچه سد داریان رودخانه سیروان عملا توانایی خودپالایی ندارد.
و با جمع شدن پشت سد جای نگرانی شدید و فاجعه زیست محیطی بزرگتری است. قطعا در صورت رهاسازی این مواد نفتی از دریاچه به سمت پایین تر سد و روانه کردن به سوی سد دربندی خان تا پایین دست سیروان آلوده خواهد شد و تلفات آبزیان خواهیم داشت. لازم به ذکر است انجمن سبز چیا خواستار شناسایی عاملان این کوتاهی که منجر به آلوده شدن منابع آبی و مرگ گسترده آبزیان شده است، همچنین باید از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان با تشکیل پرونده به دادگاه معرفی شوند و هرچه زودتر نسبت به این فاجعه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان اعلام موضع نمایند و نسبت به حل این فاجعه هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهد .
منبع،انجمن سبز چیا