طوفان نمک اولین پیامدهای خشک شودن دریاچە ارومیە

0
994

بنا بە گزارش ژینگەوان: شنبه چهارم فروردین تندبادی که سرعت آن در ماکو به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت رسیده بود قسمت زیادی از استان‌های کردستان بە ویژە درشهرهای خوی، ارومیه و ماکو و پیرانشار درنوردید کە جان یک دختر بچه ۸ ساله را گرفت و ۱۸ تن دیگر را مصدوم کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است، این طوفان که شمار زیادی کشته و زخمی بر جا گذاشت به ویژه در مناطق حومه دریاچه ارومیه، با گرد و خاک و ریزگردهای شدید همراه بود.

شماری از رسانه‌های داخلی وزش طوفان‎‌های نمک در روز گذشته را نشانه‌ای از واقعیت یافتن نگرانی‌ها در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه تلقی کردند. عصر ایران در گزارشی اختصاصی با عنوان «چرنوبیل ایران را دریابید»، طوفان دیروز در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را «تنها نوک کوه یخ» خواند و هشدار داد: «بیماری های حاد ریوی، انواع سرطان‌ها، نازایی‌های ناشی از توفان‌های نمک بستر خشک‌شده دریاچه، می‌تواند نسل مردمان ساکن آن دیار را به کام نیستی بکشاند».

بە گفتە مدیر ستاد احیای دریاچە ارومیە، وسعت دریاچە ارومیە نسبت بە زمان مشابە در سال گذشتە بیش از ١١ کیلومتر کاهش یافتە است.

لازم بە ذکر است، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از مساحت کل دریاچه ارومیه طی دو دهه گذشته کاهش یافته و به کم‌ترین میزان سطح وسعت خود رسیده است.

با خشک شدن دریاچه و وزیدن بادهای حاوی املاح و نمک به سمت اراضی کشاورزی و درختان، نه‌تنها کشاورزی استان ارومیە، بلکه کشاورزی دیگر مناطق نیز تحت تاثیر و تهدید جدی قرار خواهد گرفت.