سالیان از عمر زاگرس می گذرد.براین سامان رنجهای فراوان رفتە است.گفتگوی فرانک اردشیرپوری با شهناز باپیریان فعال محیط زیست

0
1412
 فرانک اردشیرپوری
فرانک اردشیرپوری

 سالیان از عمر زاگرس می گذرد.براین سامان رنجهای فراوان رفتە است. اما در دهە اخیر، با شتابی افزون، در آسیب و ویرانی قرار گرفتە است.چنانکە مردم خود بە میان آمدە و برای جلوگیری از نابودی دست بە کارهایی زدەاند.بر آن شدم کە با یکی از بانوان فعال در این عرصە بە گفتگوی مختصری بنشینم.جای خوشحالی است کە با ورود بانوان، شاید دمی از رنج و آلام زاگرس کاستە شود.خانم باپیریان، از بانوان درس خواندە و فعال این وادی پر درد است.با او بە سخن می نشینم.

خانم باپیریان از خودتان بگویید.

شهناز باپیریان هستم دانشجوی مهندسی منابع طبیعی، البته قبلا در رشته مکانیک تحصیل کرده ام اما به دلیل علاقه ای که به محیط زیست و منابع طبیعی داشتم تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در رشته منابع طبیعی ادامه دهم.

متولد و ساکن روستای قلی قلی در شهرستان گیلانغرب هستم و به صورت رسمی مدت دو سال است که فعالیت های زیست محیطی را آغاز کرده و مشغول هستم.

چطور به فعالیتهای زیست محیطی علاقمند شدید؟ 

از زمان بچگی شاهد علاقمندی پدرم به طبیعت و محیط زیست بودم و فعالیت ها و کارهایشان را دیدم و همچنین در سال های اخیر هر جایی که آتش سوزی اتفاق می افتاد جز اولین افرادی بود که خود را به محل آتش سوزی می رساند و حتی گاهی تنهایی برای مهار آتش اقدام می کرد، به این فکر افتادم که نباید زحمات پدرم بی نتیجه بماند تصمیم گرفتم که در کنار ایشان به کارهای زیست محیطی بپردازم و اکنون مثل دو دوست در کنار هم هستیم و فعالیت داریم.

انگیزه اصلی و مشوق من پدرم و علاقه و فعالیت های ایشان بود کە باعث شد من هم پا به عرصه محیط زیست بگذارم.

از تشکیل انجمن سبز زاگرس و فعالیت هایش بگویید. 

انجمن سبز زاگرس گیلانغرب، سازمانی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و فرهنگ سازی در این زمینه فعالیت می نماید که دارای مجوز رسمی بوده و در سال 1382 به ثبت رسیده و یکی از اولین ان جی او های استان کرماشان می باشد و بنده به مدت دو سال است که با این انجمن کار می کنم.

نمونه هایی از فعالیت ها و کارهایی که توسط انجمن سبز زاگرس انجام گرفته و تاثیر بسزایی در فرهنگ و تفکر و تشویق اقشار مختلف مردم نسبت به حفاظت از طبیعت و محیط زیست داشته، به شرح زیر می باشد:

۱. برگزاری همایش های زیست محیطی و دعوت از عموم مردم و مسئولین

۲. جنگل کاری و کاشت بذر و نهال گونه های بومی و در حال انقراض در مناطق مختلف شهرستان

۳. شرکت و حضور فعال در مهار تمام آتش سوزی های شهرستان و حتی شهرستان های اطراف و خبر رسانی به موقع آن

۴. طرح کودکان سبز کلهر که طرحی آموزشی و فرهنگی برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی بوده و در مدارس سطح شهرستان برای دانش آموزان

۵. شرکت در نشست ها و جلسات زیست محیطی در سطح شهرستان، استان و کشوری

۶. برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشی برای دهیاران و شوراهای روستاها

۷. پاکسازی طبیعت با فراخوان عمومی و حضور مردم و مسئولین

۸. پیگیری مسائل زیست محیطی شهرستان

۹. پاکسازی لورانتوس(مخور) در مناطق آفت زده شهرستان

۱۰. عضویت در دبیرخانه اداره کل منابع طبیعی استان و شبکه سمن های اداره کل محیط زیست استان

11. نصب پلاکارد و بنر در مناطق تفریحی شهرستان به مناسبت های مختلف برای آگاهی مردم و حفاظت از طبیعت

و …

ارتباط انجمن با انجمن های دیگر در استان و خارج استان کرماشان چگونە است؟

در استان کرماشان از طریق دبیرخانه و شبکه ای که برای ارتباط و همکاری بین انجمن ها تشکیل شده اند، با دیگر انجمن ها در ارتباط هستیم که به این منظور به صورت ماهیانه جلساتی برگزار می شود.

در مورد دیگر استان ها باید گفت که بیشتر با استان های کردستان و ایلام در ارتباط هستیم.

پرسش: منابع مالی انجمن چگونه تامین می شود؟

تمام هزینه های انجمن و برنامه ها و فعالیت هایش شخصی بوده و از طریق اعضای انجمن و کمک های مالی آنان تامین می شود.

 آیا از طرف ارگان یا سازمانی دولتی یا غیردولتی، مورد حمایت قرار می گرفتەاید؟

باید بگویم که نه، هیچ گونه حمایت خاصی از سوی ادارات و ارگان ها از ما صورت نمی گیرد. چون انجمن ما مردمی و غیردولتی است و وابسته به هیچ ارگان و سازمانی نیست.

 دلیل آتش سوزی ها در گیلانغرب و کوههای این ناحیەرا چگونە می بینید؟

متاسفانه در سال های اخیر شاهد آتش سوزی های زیادی در شهرستان گیلانغرب بوده ایم که امسال با ۵۰ مورد حریقی که در تمام نقاط شهرستان داشتیم و بی سابقه بود حدود ۳۰۰۰ هکتار از مراتع و پوشش جنگلی گیلانغرب طعمه حریق شد.

تمام آتش سوزی ها عمدی بوده و عامل انسانی باعث آنها بود که از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا دی ماه ادامه داشت یعنی ۹ ماه در سال حریق داشتیم.

از سوی مراجع قضایی چند بار اعلام شد که عاملین دستگیر شده اند و حتی یکی از عاملین توسط نیروهای مردمی شناسایی و تحویل مقامات قضایی گردید. اما متاسفانه تا حالا شاهد صدور حکم و مجازاتی برای این افراد نبوده ایم و در این مورد اطلاع رسانی صورت نگرفته است.

 دیدگاه مردم نسبت به طبیعت و محیط زیست چگونە است؟

هدف اصلی انجمن، فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست بوده و با توجه به اینکه در ارتباط مستقیم با مردم است و فعالیت ها و برنامه ها را با حضور تمام اقشار مردم اعم از کودکان و بزرگسالان و زن و مرد اجرا می کند، مسلماً تاثیر بسزایی روی دیدگاه و فرهنگ زیست محیطی جامعه داشته تا جایی که مردم روز به روز بیشتر با مسائل زیست محیطی آشنا شده و به اینگونه فعالیت ها علاقمند می شوند و حتی در خیلی از مناطق دیده می شود که مردم به صورت گروهی یا انفرادی به فعالیت های خودجوش و داوطلبانه می پردازند که برای ما خوشایند و باعث افتخار و دل گرمی و انگیزه بیشتر می شود.

 در پایان سخن ، از بانو باپیریان درخواست کردیم کە تصاویری از فعالیتهای خود و همکارانش را در اختیار ما بگذارد.قصە پر غصە زاگرس زخمی چرکین است و نیاز بە واکاوی دیگری دارد.  

This slideshow requires JavaScript.