راهپیمایی اعتراضی به مسافت ۱۵۰ کیلومتر، در اعتراض به نادیدەگرفتن حقوق مصدومان شیمیایی سردشت توسط یک فعال مدنی کورد

0
1308

ژینگەوان: بە پێی هەواڵی ماڵپەری ژینگەوان، فرهاد لطفی فعال مدنی کورد اهل بوکان، همزمان با ۳۰امین سال بمباران شیمیایی سردشت و گرامیداشت روز هفتم تیر، یک راهپیمایی اعتراضی۱۵۰کیلومتری را از بوکان تا سردشت انجام داد.

این فعال مدنی میگوید که این راهپیمایی ۱۵۰کیلومتری را در اعتراض به پایمال شدن حقوق مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت انجام دادە است.

این فعال مدنی این راهپیمایی را در ساعت ۲۱ پنجم تیر ماه آغاز کرده و در شامگاە روز هفتم تیرماه نامبرده به سردشت رسید.

بعد از رسانەای شدن برنامه راهپیمایی این فعال مدنی، انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت از این فعال مدنی دعوت نمود تا در سمینار ملی آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت در روز ٨تیر، شرکت کند.

وی بعد از دو روز با پای پیاده خود را به سردشت رسانده و در همایش ملی بررسی و آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت کە بعد از گذشت۳۰سال از فاجعه۷تیر برگزار شد، حضور پیدا کرد.

این همایش صبح روز پنج شنبه با حضور شخصیتهای علمی، حقوقی و مدنی سردشت و حلبچە و شهرهای کوردستان ایران و نمایندگانی از ژاپن و سازمانهای بین المللی در مجتمع فرهنگی شهر سردشت برگزار شد.

فرهادلطفی در مورد هدف خود از این راه پیمایی مدنی گفت: هدف بنده از این حرکت مدنی اعلام اعتراض و نارضایتی به حقوق از دست رفتەی مصدومان فاجعه بمباران شیمیایی سردشت میباشد.

او میگوید کە در کمال تاسف بعد از 30 سال، حق وحقوق مصدومان شیمیایی سردشت نادیده انگاشته شده است.

وی افزود: در جریان بمباران شیمیایی هفت تیر در سردشت، طبق آمار رسمی بیش هشت هزار نفر مصدوم و قربانی سلاح شیمیایی شدند که بعد از گذشت سی سال تنها 1400 مصدوم شیمیایی شهر سردشت به صورت رسمی شناسایی شدند و از این تعداد تنها 400 نفر جانباز بالای 25درصد تشخیص داده شده اند و دیگر مصدومان هیچگونه حمایتی نشده و حقوق شان نادیده گرفته شده است.

این فعال مدنی تصریح کرد: 95درصد مصدومان شیمیایی سردشت حقوقشان مبنی بر انواع حمایت بهداشتی و درمانی، معنوی و مادی نادیده ضایع شده است و هدف بنده از این حرکت مدنی جلب توجه مسئولان دولتی ایران و افکار عمومی به مسئلە حقوق مصدومان شیمیایی سردشت است.

لطفی افزود: مصدومان بمباران شیمیایی سردشت، سالهاست با عوارض شدید و بسیار عذاب آور گاز شیمیایی خردل دسته و پنجه نرم می کنند و لحظه بە لحظه با بدترین عوارض و رنجهای طاقت فرسای ناشی از مواد شیمیایی روبه رو هستند و سی سال است که این تبعات و رنج بسیاری را تحمل می کنند و مطمئنٲ دولت می تواسنت با حمایت از این مصدومان وقربانیان، مقداری از درد و آلام آنها را کاهش دهد ولی کوتاهی کرددند و حتی وعده ساخت کلینیک تخصصی که قرار بود برای این ٨۰۰۰ مصدوم ساخته شود، هنوز بعد از ۳۰سال محقق نشده است.

وی در ادامه گفت: در خصوص احقاق حقوق مصدومان مظلوم جنایت بمباران شیمیایی سردشت توسط حکومت وقت عراق، دولت تاکنون در دیپلماسی خارجی خودش با مجامع بین المللی و متاسفانه پس از سپری شدن ۲۰ سال از تاسیس کنواسیون جهانی منع جنگ افزارهای شیمیایی ، نتوانسته دستاورد خاصی در این کنوانسیون داشته است.

در انتهای این سمینار با درخواست مسئولین برگزاری همایش، این فعال مدنی پشت تریبون رفته و بیانیه انتقادی خود را برای صدها نفر از حاضرین در سمینار قرائت نمود.
ضمنا در انتهای این همایش، انجمن مصدومان دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی، با اهدای لوح یادبود به این فعال مدنی از این حرکت مدنی وی قدردانی شد.

متن بیانیە فعال مدنی فرهاد لطفی در”سمینار ملی آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت”

(نادید گرفتن حقوق مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت، نمونه بارزی نادیده گرفتن حقوق بشر است،همچنین بی تفاوتی و عدم قبول مسئولیت از طرف دولتمردان و مسئولین کشور نسبتبه مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت، گناهی است بزرگتر و تلخ تر از فاجعه۷تیر است.

من به عنوان یک فعال مدنی به مناسبت۳۰امین سال بمباران شیمیایی سردشت، از بوکان تا سردشت ۱۵۰کیلومتر راهپیمایی کردم و هدفم از این کار اعلام اعتراض و انتقاد به نادیده گرفتن حقوق ٨۰۰۰ مصدوم شیمیایی سردشت است به مدت ۳۰ سال.
به امید پایان یافتن این رفتار ناعادلانه نسبت به ممصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت)