بناهای تاریخی بانه به زباله دان تبدیل شده اند

0
1070
بناهای تاریخی بانە بە زبالە دانی تبدیل شودەاند.

بەگزارش ژینگوان، بی توجهی ادارە میرات فرهنگی استان بانە، حمام خدری و مرز بانان ازقدیمی ترین بناهای تاریخی این استان بە زبالە دانی تبدیل کردە است و در حال نابودی هستند.

حمام خدری هم اکنون قدیمی‌ترین اثر معماری موجود در بانه است، که مربوط به اواخر دوره قاجار است که در دی ماه سال 81 در رده آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از این اثر تاریخی تنها ویرانه ای بجا مانده آن هم به زباله دان و جای برای کارتون خواب های شهر تبدیل شده و بخش های زیادی از این بنای تاریخی ویران شده کە بیشتر قسمتهای این بنایی تاریخی فرو ریختە یان در حال ریزش و تخریب کامل است.

یکی از ساکنان این محله می گوید این بنا تا چند سال قبل سالم بود اما اکنون به زبالە دانی و ویرانه ای  تبدیل شده و جایی برای کارتون خوابان شهر بانە تبدیل شودە است.

حمام مرزبانی یکی دیگر از آثار تاریخی شهر بانه است کە بە زبالەدانی و کارتون خوابان تبدیل شودە است به دلیل بی توجهی مسئولین و مالکان این بناها در حال نابودی کامل هستند.

حمام مرزبانی که در کنار مسجد شیخ الاسلام و پشت پاساژ رسول پناه واقع شده کە دارای بخش های بینه، سربینه، تون و آتشخانه و راهرو است بام این حمام هم به صورت گندی شکل بوده اما به دلیل فرسودگی آن گنبد های آن از بین رفته در ورودی این بنا هم کاملا از بین رفته و هم اکنون راهی برای ورود به داخل وجود ندارد.

بیشتر بناهای تاریخی در کردستان ایران بە دلیل بی توجهی مسئولین در وضعیت بحرانی هستند، استان ارومیه‌ بیش از یک هزار و ۴۷۲۲ اثر تاریخی دارد که قدمت بسیاری از آنها به هزار سال قبل برمی گردد، اما کمبود اعتبار و ضعف مدیریتی سالهای گذشته در این حوزه برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی موجودیت آنها را با خطر مواجه ساخته‌ است، مسجد جامع ارومیه، پل های تاریخی استان، مقبره سردار بوکان، خانه کبیری و بازار تاریخی خوی آثار تاریخی و فرهنگی هستند که امروز به دلیل شرایط بحرانی در آستانه تخریب قرار دارند.

بناهای تاریخی بانە بە زبالە دانی تبدیل شودەاند.