برگزاری سمینار: زریبار، فرصت‌ها و چالش‌ها، در دانشگاه پیام‌نور مرکز مریوان

0
790

خبرنگار ژینگەوان/مریوان: دوشنبه، ۱۵ آذر، در دانشگاه پیام‌نور مرکز مریوان، سمیناری تحت عنوان “زریبار، فرصت‌ها و چالش‌ها”، با تاکید بر ساخت مینی‌پالایشگاه در مجاورت زریبار، برگزار گردید.

این سمینار که از طرف حامیان طبیعت کانون “ژینگه” – کانون زیست‌محیطی دانشگاه پیام‌نور مریوان – برگزار شد، با اجرای چندین برنامه‌ی متنوع، میزبان جمع کثیری از دانشجویان و مهمان‌های خارج دانشگاه شد. این سمینار با یک دقیقه سکوت و اقامه برای ادای احترام به “کولبر”های شهید، که در مرزها برای نان شب جان خود را به خطر می‌اندازند، آغاز شد.

در ابتدای سمینار، مطلبی از طرف نماینده‌ی کانون ژینگه در مورد تخریبات زیست‌محیطی و زریبار، با توجه به اثرات مضر مینی‌پالایشگاه، خوانده شد. در ادامه سخنرانان این سمینار ، دکتر صلاح‌الدین مرادی و مهندس سیوان امینی، درباره‌ی دریاچه‌های آب‌شیرین جهان، بخصوص زریبار، اطلاعاتی مفید ارائه دادند و عوامل نابودی تالاب‌ها را تحلیل کردند و آن را با زریبار مرتبط کردند، که در زمان حال خطر نابودی آن وجود دارد.

همچنین به دلیل وجود تعداد کثیری چاه آب در اطراف زریبار و ورود فاضلاب‌ها به این دریاچه و… بر روی این مسئله تاکید کردند که زریبار در حال حاضر در خطر جدی است و اگر با ساخت پالایشگاه نفت، مقابله نشود، عمری برای زریبار باقی نخواهد ماند و طبیعت منطقه به سمتی ویرانگر تغییر می‌کند و زیستگاه مریوان دچار آسیبی جدی خواهد شد. همچنین اضافه کردند که مریوانی‌ها ضد توسعه نیستند، ولی ضد نابودی زریبار هستند و با جان و دل از آن محافظت می‌کنند.

در طول سمینار کلیپی از زریبار بر روی پرده رفت. همچنین گروه تئاتر روستای ینگیجه با سرپرستی آقای عبدالله آزادیان و به بازیگری اعضا کانون ژینگه، اجرایی با نام “شکارچی” داشتند که به نقد و بررسی بی مسئولیتی ادارات مربوطه نسبت به تهدیدات زریبار، پرداخت. همچنین این تئاتر تقدیم شد بە دانش‌آموزان دختر روستای ‌”شین‌آباد” که چهار سال پیش در همین تاریخ در مدرسه دچار آتش‌سوزی شدند و سیمای زیبایشان را به دلیل بی‌کفایتی آموزش و پرورش ایران، از دست دادند.

در پایان سمینار، اعضا کانون ژینگه به منظور آگاهی دانشجویان از وضعیت زیستگاه و طبیعت کوردستان و همچنین به منظور گسترش فرهنگ روزنامه‌خوانی، ماهنامه‌ی “چیا” را منتشر کردند، اما از طرف حراست دانشگاه نشریه‌ها جمع‌آوری و ضبط شد و مانع انتشار آن شدند، همچنین اعضا نیز تهدید شدند که به اداره‌ی اطلاعات برده خواهند شد. اما دانشجویان اعلام کردند که در صورت فراخواندن اعضای کانون ژینگه به اطلاعات، آنان نیز سکوت نخواهند کرد. روز بعد آن با پیگیری دانشجویان، نشریه‌ها از حراست گرفته شد و در روز دانشجو آن را منتشر کردند.