ایلام در کام بیابان فرو می رود

0
720

ژینگەوان،گسترش بی‌سابقه بیابان در استان ایلام و عدم مدیریت منابع آبی و نبود برنامەای علمی در راستای بیابان‌زدایی، عروس زاگرس را با بحران محیط زیستی جدی روبرو کرده است.

بیش از ٢٥ درصد جنگل‌های استان ایلام در معرض تهدید جدی نابودی قرار دارند، جنگل‌هایی که مساحت آن ٦٤١ هزار هکتار برآورد شده است.

طی دو دهه اخیر بنابر فعالیت‌های نامناسب انسانی و سوءمدیریت منابع طبیعی از سوی حکومت، شاهد گسترش بی‌سابقه مساحت بیابان‌ در اراضی جنگلی و تبدیل این زیسگاه‌ها به بیابان بودەایم.

رضا احمدی مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در این ارتباط در گفتگو خبرگزاری حکومتی مهر اظهار داشت: استان ایلام با دو میلیون هکتار اراضی دارای ۶۴۱ هزار هکتار جنگل است که۱۷۱ هزار هکتار آن در کانون های بحرانی قرار دارند.

به گفته احمدی، ایلام ۶.۵ برابر کشور عراق جنگل داشته که با داشتن آب و هوایی مناسب در ۱۰ شهرستان آن جنگل یافت می شود. اما سید علی حسینی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران نیز طی مصاحبەای باهم خبرگزاری به وضعیت نامناسب دهلران اشاره کرد و گفت:

سرانه بیابان به ازای هر نفر در شهرستان دهلران چهار هکتار است که این یک نوع تهدید به شمار می رود و باید در این راستا همه مسئولان و مردم احساس مسئولیت کنند.

بهرەبرداری بیش از حد از منابع آبی، انتقال آب‌های جاری به نواحی مرکزی ایران، نبود برنامەای مدون و علمی در پیشگیری از بیابان زایی، قطع بی رویه درختان جنگلی، ورورد ریزگردهای که مرگ خاموش درختان را در پی داشته، عدم توجه دولت به محیط زیست استان و سوءمدیریت دولتی در کنترل بحران‌های زیست محیطی از اساسی‌ترین عوامل نابودی جنگل‌های ایلام و گسترش بی‌سابقه بیابان در این منطقه بشمار می‌رود.