کژال نخستین بانوی جنگلبان کردستان

0
861
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-10-26 09:34:24Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

هاوار: کژال کریمی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته جنگل شناسی و اکولوژی جنگل بوده و در سال 1394 در آزمون استخدامی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کوردستان استخدام شده است. وی هم اکنون کارشناس یک طرح توسعه و غنی سازی جنگل به مساحت 70 هکتار در روستای احمدآباد شهرستان سروآباد است.

این بانوی جنگلبان هر روز صبح مانند تمام کارمندان ادارات مختلف این شهرستان در محل کارش حاضر می شود اما ادامه کار وی از سایر کارمندان متفاوت بوده و با پوشیدن لباس و کفش مخصوص به داخل جنگل می رود.

وی قسمتی از مسیر را با خودرو اداره منابع طبیعی طی کرده و سپس در ادامه پایش خود بر روند اجرای طرح که با همکاری جوامع محلی در حال انجام است نظارت می کنند. گشت زنی در دامن جنگل، برخورد با متخلفان و تخریب کنندگان جنگل، اطفای حریق و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی برای جوامع محلی بخش هایی دیگر از فعالیت های روزانه این جنگلبان است.

کژال کریمی خود می گوید: زندگی و کار در دامن جنگل های زاگرس برای من از هر شغل دیگری در جهان خوشایندتر بوده و حاضر نیستم این شغل را با هیچ شغل دیگری حتی پزشکی هم عوض کنم.وی اضافه کرد: از قدیم این تفکر در جامعه ما وجود داشت که جنگلبانی تنها مختص مردان است اما من توانستم این تاپو را بشکنم و قدم در راهی گذاشتم که به آن علاقمند بودم.

او که متولد روستای ‘گواز’ یکی از روستاهای جنگلی شهرستان مرزی سروآباد است گفت: زندگی در جنگل و خدمت به آن از دوران کودکی در من نهادینه شده و به همین خاطر در این رشته ادامه تحصیل دادم و حالا هم از زندگی و کارم در جنگل بسیار راضی هستم.

وی در مورد مسئله جنسیت و تاثیر آن می گوید: عشق و علاقه ام به کار باعث شده که با همکاران دیگرم در یک فضای رقابتی فعالیت کنم و جنسیتم هیچگاه باعث نشده که در این زمینه ضعفی از خودم نشان دهم.کریمی گفت: به هر درخت و بوته جنگل با چشم تقدس نگاه می کنم و آنها را از اعضای خانواده خودم می دانم و هرگاه آتش سوزی در جنگل گزارش می شود با تمام وجود برای کمک به خاموش کردن آن تلاش می کنم.

این کارشناس جنگل و مراتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد افزود: سبز شدن دوباره درختان، مبارزه با آفت های مختلف و کمک به احیای جنگل بسیار لذت بخش است

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here