طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای پذیرش ۵۰ هزار پناهجو از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و ترکیه

0
4006

کمیسیون اتحادیه اروپا در پیشنهادی برنامه جدیدی را برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی اعلام کرده و گفته که دست‌کم ۵۰ هزار پناهجو در دو سال آینده خواهد پذیرفت.

بر این اساس، این مهاجران مستقیما از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و ترکیه پذیرفته خواهند شد تا کسانی که قصد سفرهای پرخطر را دارند به عبور از آب‌های مدیترانه تشویق نشوند.

پیشنهاد جدید در راستای برنامه اسکان پناهجویان است که در سال ۲۰۱۵ میلادی و هم‌زمان با بحران ورود آنها به کشورهای اروپایی معرفی شد.

در برنامه دو ساله قبلی که امروز چهارشنبه ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) پایان یافت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها ۳۲ هزار پناهجو را اسکان دادند و این در حالی بود که قرار بود ۱۶۰ هزار نفر در این برنامه سامان یابند.

فدریکا موگرینی، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است: “این اقدام مربوط به مدیریت یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های زمان ماست و تنها یک حالت اورژانسی گذرا نیست.”

دیمیتریس آوراموپولوس، عضو شورای مهاجرت اتحادیه اروپا هم گفته است: “ما برای جلوگیری از خطرات سفرهای غیرمعمول باید جایگزینی معرفی کنیم.”

کمیسیون اروپا در اطلاعیه‌ای‌ گفته است این پناهجویان “افراد آسیب‌پذیری هستند که نیازمند حمایت بین‌المللی هستند.”

در این اطلاعیه همچنین گفته شده که اولویت با مهاجرانی خواهد بود که تا قبل از امروز (چهارشنبه ۲۷ سپتامبر) به ایتالیا و یونان رسیده باشند.

اتحادیه اروپا بر اساس طرحی که امروز به پایان رسید پناهجویانی را هم که در اردوگاه‌های خارج از مرزهای این اتحادیه بودند در کشورهای اروپایی اسکان داد.

این اردوگاه‌ها شامل کشورهایی نظیر ترکیه و اردن است که شهروندان سوری پس از گریختن از جنگ، به آنها پناه آورده بودند.

بر اساس اعلام کمیسیون مهاجرت در برنامه جدید توجه اصلی در جذب پناهجویان، شهروندان کشورهایی نظیر لیبی، مصر، سودان، چاد و اتیوپی خواهد بود.

اتحادیه اروپا ۵۹۰ میلیون دلار برای این برنامه کنار گذاشته است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here