کشف شبکه قاچاق مسافران ایرانی به مقصد بریتانیا

0
4514

پلیس اسپانیا همراه با یوروپل و پلیس بریتانیا، یک شبکه بین‌المللی قاچاق انسان را دستگیر کرده که ایرانی‌ها را از طریق شرکت‌های هواپیمایی به بریتانیا می‌رساند. مرکز این شبکه در مالاگا در جنوب اسپانیاست؛ جایی که به عنوان کانال عبور قاچاقی ایرانی‌ها استفاده می‌ شده است. شبکه یاد شده بابت هر نفر ۲۵ هزار یورو می‌گرفته و به آن‌ها پاسپورت جعلی اسپانیایی، سایر مدارک سفر و محلی برای اقامت در پایان مسیر می‌داده است.

در مجموع ۱۰۱ نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند که ۴۱ نفرشان ایرانی هستند. پلیس ملی اسپانیا ۱۴ نفر از اعضای این باند را در مالاگا دستگیر کرد. ۴۲ اسپانیایی نیز به این دلیل بازداشت شدند که مدارک شناسایی خود را به این شبکه فروخته بودند. آن‌ها پاسپورت‌های خود را به مبالغی بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دیورو معامله کرده بودند. ۴۴ ایرانی هم در فرودگاه‌های مختلف اروپا ردیابی شده‌اند که این مدارک جعلی را همراه داشتند. رهبر این شبکه را پلیس متروپولیتن بریتانیا پس از آن در فرودگاه هیثرو به دام انداخت که حکم بازداشت آن‌ها در سراسر اروپا از سوی مقام‌های پلیس اسپانیا صادر شد.

یکی از مظنونان قصد داشت برای فرار از محاکمه، پروازی به برزیل بگیرد که موفق به این کار نشد. مرکز تحقیقات درباره این شبکه در لاهه قرار داشته؛ جایی که یوروپل نشست‌های سازماندهی و تحلیل اطلاعات را ترتیب می‌داد. در روز انجام عملیات یکی از کارشناسان قاچاق انسان در نهاد یوروپل برای حمایت از این عملیات به مالاگا فرستاده شد. این کار باعث شد که رد و بدل اطلاعات به موقع صورت گیرد و از اقدام متقابل شبکه قاچاق در برابر داده‌های اطلاعاتی یوروپل جلوگیری شود.

در دوره‌ای که تحقیقات در اسپانیا جریان داشت، هفت ایرانی شناسایی شده بودند که یکی از آن‌ها کودکی پنج ساله بود. پلیس مدارک مختلفی را از ۳۰ ایرانی و ۱۰ اسپانیایی از جمله کامپیوترها، دستگاه‌های چاپ، بیش از ۴۰۰ کارت شناسایی سفید، سلاح‌های مختلف، ۱۳۰۰ یورو پول نقد و یک وسیله نقلیه مدل بالا ضبط کرده است.

شناسایی این شبکه از یک سال پیش و زمانی شروع شد که هفت ایرانی سعی کردند با پاسپورت‌های جعلی و معتبر از هامبورگ بریتانیا پرواز کنند. بیشتر گذرنامه‌ها نیز اسپاینایی بودند. پلیس در تحقیقات خود متوجه شد که بلیط هواپیمای این افراد توسط یک آژانس مسافرتی در مالاگا خریداری شده است. در ادامه این تحقیقات، پلیس به شبکه‌ای دست پیدا کرد که در این شهر مشغول قاچاق انسان بود.

این گروه تبهکار به‌خوبی سازماندهی شده بود و هرکدام از اعضای آن وظیفه معینی ازجمله تهیه مدارک مسافرت تا وسیله نقلیه، محل اقامت امن برای آنان در اسپانیا و . . . داشتند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here