مسائل و مشکلات پناهجویان زرتشتی در ترکیه در گفتگو با فعالین پناهجویی زرتشتی(بخش نخست: امید فرهاد)

0
7301

هانا: از میان خیل عظیمی از پناهجویانی که کشور خود را ترک کرده و در ترکیه به سر میبرند، بخشی از آنها پناهجویانی هستند که در پی تغییر دین و اختیار کردن دینی غیر از اسلام ،از کشور خارج شده و به غربت روی آورده اند. در میان این پناهجویان که به پناهجویان با کیسهای مذهبی شهرت دارند، جمعیتی از پناهجویان زرتشتی زندگی میکنند که اگرچه از نگاه حاکمیت، از دین اسلام خارج شده اند و بر طبق قانون اسلام و قوانین مجازات اسلامی در ایران، مرتد محسوب میشوند و حکمشان اعدام است، اما خودشان این مساله را قبول ندارند وعنوان میکنند که فقط به آیین آبا و اجدادیشان بازگشته اند.این پناهجویان که طیف بسیار کمتری به نسبت دیگر پناهجویان مذهبی در ترکیه را شامل میشوند، مانند تمامی پناهجویان دارای مشکلات و مسائل خاص مربوط به خودشان هستند. برای آگاهی بیشتر از این پناهجویان و کار و فعالیت انها در ترکیه، همچنین کم  وکاستیهای جلو راهشان در زندگی پناهجویی، با یکی از فعالین پناهجویی زرتشتی به نام “امید فرهاد” به گفتگو نشستیم که ماحصلش در زیر می آید:

گفتگو از: سیروان منصوری

 شما به عنوان یکی از فعالین پناهجویان زرتشتی، عمده مشکلات این پناهجویان را در چه مواردی می بینید؟

با درود به مخاطبان گرامی سایت هانا و سپاس از گردانندگان این سایت که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند و سپاس از مهر روز افزونتان. نخستین مشکل ما هم کیشان زرتشتی یا بهتر بگویم (به دین)، نبودن موبدگاه و پراکندگی زرتشتیان در شهرهای مختلف در ترکیه  هست. ما نمیتوانیم هفته ای یک بار یا همکیشان جمع بشویم  و آیین و مراسم دینی که از اجدادمان برای درست زیستن و شاد زیستن  به ما رسیده را انجام بدهیم. شوربختانه پراکندگی هم کیشان باعث این موضوع شده است.

آیا نهاد یا سازمانی در کشور ترکیه وجود دارد که از شما حمایت کند یا با شما همکاری داشته باشد؟

خیر، هیچ نهاد و یا سازمانی به طور رسمی در کشور ترکیه وجود ندارد که بتواند مارا ساپورت و همکاری نماید. تنها راهی که وجود دارد شبکه های اجتماعی اینترنتی، گروههای تلگرامی و فیسبوکی و برنامه اسکایپ و گردهمایی برنامه” زوم” است که بزرگان و اساتید در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند و از طریق برنامه های بالا ما را یاری میدهند.

آیین ها و مراسمات مذهبی خود را در ترکیه چگونه به جا می آورید؟ آیا آتشکده رسمی به عنوان محل تجمع شما در اینجا وجود دارد؟

تا جایی که بنده اطلاع دارم نخست به گونه انفرادی، یعنی هر شخص با خانواده خودش یا جمعی از همکیشان مراسم را برگذار میکنند و در غیر این صورت از طریق برنامه اسکایپ یا زوم مراسم برگذار میشود. خیر آتشکده رسمی به عنوان محل تجمع برای همکیشان در ترکیه وجود ندارد.

نحوه و شدت برخورد مقامات قضایی ایران با کسانی که به آیین زردشت گرویده اند ، چگونه است؟ آیا گرویدن به آیین زردشتی از طرف مسلمانان شامل ارتداد میشود و حکم آن اعدام است؟

با توجه به سوال شما از دو طریق میشود بحث کرد؛ نخست از طریق شرع اسلامی و دوم از طریق مجازات اسلامی. در کل سر تیتر واربیان کنم ما ایرانیان فرقی ندارد ماد، پارس و آذری، قبل از حمله اعراب و مسلمان به ایران، (به دین) یا بهتر بگویم و کمی عقب تر برگردیم آیین یکتا پرستی و اندیشه نیک و گفتار نیک و کردار نیک را از پدرانمان با خشنودی پذیرا بودیم، ولی شور بختانه با حمله اعراب و اسلام به ناچار عده ای از همکیشانمان از ترس جان و حفظ و نگهداری آیین زرتشتی به هندوستان گریختند، عده ای کشته شده و برخی از آنها به ناچار و به اجبار مسلمان شدند. در شرع اسلام، دین اسلام کاملترین دین است و به غیر از آن همه کافر محسوب میشوند ،و طبق قانون مجازات اسلامی ایران، شخصی اگر گرایش به دین بهی یا زرتشتی داشته باشد مرتد محسوب شده و حکمش اعدام است.
و در نظام جمهوری اسلامی ایران هر کس مسلمان زاده باشد و بازگشت داشته باشد به دین آبا و اجدادیش یعنی دین زرتشت، مرتد محسوب میشود و طبق قانون مجازات اسلامی حکمش اعدام است که اخیرا در گوشه و کنار ایران به چشم میخورد که اشخاصی که تغییر دین داده اند به عنوان مثال دوست عزیزمان سینا دهقان که در حبس به سر میبرد و به اعدام محکوم شده است.

چه پیشنهاد یا راهکاری برای بهبود وضعیت پناهجویان زردشتی دارید؟

– جمع کردن دوستان زرتشتی در یک شهر

– مجوز داشتن مکان جهت برگذاری مراسمات دینی خودمان

– با توجه به تعداد کم  پناهجویان زرتشتی خواستار رسیدگی سریعتر به پرونده هایمان را داریم.

بررسی و روند رسیدگی به پرونده های پناهجویان زردشتی به چه صورت است؟ آیا از این وضعیت راضی هستید؟

روند رسیدگی در مورد  پرونده های پناهجویان زرتشتی با وجود اینکه تعدادمان کم است بسیار به کندی و با تاخیر دوسال به بالا و یا بیشتری پیش میرود که اصلا رضایت بخش نیست. و تقاضا داریم به پرونده های هم کیشان زرتشتی در ترکیه جدی تر رسیدگی شود.

آیا تهدیدات سیاسی و یا امنیتی از جانب حکومت ایران، این طیف از پناهجویان را تهدید میکند؟ در صورت وجود این مساله، ابعاد آن به چه شکلی است؟

صد درصد جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل های ذخیره شده پناهجویان، چه بعد سیاسی داشته باشد چه بعد دینی ترس و واهمه دارد ولی اگر شخص مسلمان زاده ای تغییر دین بدهد وبه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پناه آورده باشد جای بسیار نگرانی نیست ولی کماکان خطر تهدیدات از ایران به صورت آزار و اذیت خانواده شخص، هر روز  سوال و جواب از خانواده شخص، پیگیریهای بالا و هجوم یکدفعه به منزل شخص با وجود اینکه اطلاع دارند از ایران خارج شده،شنود تمام تلفن ها، بازجویی از همه افراد خانواده،امضا کردن به اجبار تعهد نامه و حذف از هر گونه فعالیت فرهنگی مدنی و کاری وجود دارد.

اگر سازمان یا تشکلی در ترکیه برای پناهجویان زرتشتی دارید، لطفا با ذکر مشخصات بیان بفرمایید تا این طیف از پناهجویان دسترسی آسان تر به این تشکل یا سازمان داشته باشند.

خیر سازمان یا تشکیلاتی در ترکیه نداریم و در سوالات بالا اشاره کردم از طریق برنامه زوم و اسکایپ میتوانیم با موبدان زرتشتی و اساتید در خارج از ایران و ترکیه در ارتباط باشیم که بنده آدرس لینک ارتباطی برخی از این کانالها را در اختیار دوستان گرامی میگذارم. و لازم میدانم بگویم که  بنده در ترکیه از سوی بنیاد اروپایی زرتشت شناسی در بروکسل بلژیک برای شناخت و آگاهی جهانبینی آموزگار آشو زرتشت کمک می نمایم.

و جا دارد از اساتید برجسته و دوستان زرتشتی جناب دکتر خسرو خزایی پردیس، بانو منیژه نیری و بنیاد اروپایی زرتشت شناسی و موبدگاه زرتشتیان کردستان عراق در سلیمانیه و پیر لقمان و برادر نزار نوری و بانو آشنا خان کمال تشکر را دارم. باشد به امید پروردگار روزی همه در کنار هم مراسم دین زرتشتی را بر پا کنیم.

 

حرف آخر: مليتم كورد است و بسيار ارج ميگزارم، ولى در منطق و مسئوليت پذيرى ونه‌ درناسيوناليزم، چون من اگر فقط ملتم رو دوست داشته‌ باشم و ديگر هيچ، آنوقت خودم خود را كوچكتر ترجيح داده‌ام، خودم به‌ روحم خيانت كرده‌ام، من انسانها را دوست دارم، چون تابع انسانيت و راستگویی هستم، چون پيرم زرتشت و خوى كورديتم و پیامبرم اينگونه‌ مرا آموخت.

 

لینکهای مرتبط: 

https://t.me/joinchat/AAAAAAytSr4dqevhV6GBXw
https://telegram.me/joinchat/CN2pCAmSTzsjVN5AuDSIiQ

zoroastrians_persia@
Bahdina@
zoroastrianbehdin@

 

zoroaster33@

persianzoroastrians@

https://www.facebook.com/groups/222953884774243/?pnref=story

e-mail:iranj@ymail.com

42758386 0045 :Tel

Zoom اموزش گاتها:
برنامه آموزشی ازسوی ” استاد پردیس 
زمان برنامه :
18:00 تا 20:00 پس از نیمروز به هنگام بلژیک
20:30 تا 22:30 پس از نیمروزبه هنگام ایران
جستارآموزش: سپندارمینویا نیروهای پیشبرنده درآیین زرتشت چیست؟ وچگونه می توان آن نیروها را درزندگی شناخت و بکاربرد؟
————————————————
برای آمدن در نرم افزار ” zoom “
نخست می‌‌باید؛ نرم افزار
www.zoom.us
را در کامپیوتر یا تلفن تان دانلود نمایید
و سپس گزینه ی ” join a meeting “
را گزینش نمایید

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here