دیپورت چهارمین گروه ازپناهجویان افغان از آلمان

0
2637
People take part in a demonstration against the deportation of some 50 Afghan refugees from Munich airport, southern Germany, on February 22, 2017. / AFP PHOTO / dpa / Matthias Balk / Germany OUT

با وجود اعتراض‌های شدید به سیاست دولت آلمان مبنی بر اخراج پناهجویان افغان، ۱۵ تن از آنان باهواپیما به کابل فرستاده شدند. گفته می‌شود که پیشتر تقاضای پناهندگی اخراج‌شدگان که “همگی مردان جوان تنها” بودند، رد شده بود.
اندکی پس از ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه (۲۸ فوریه) به وقت محلی، ۱۵ پناهجوی افغان اخراجی، وارد فرودگاه کابل شدند. بنا به گفته‌ی سخنگوی فرودگاه هیچ یک از آنان که اغلب “خسته یا خشمگین” می‌نمودند، حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نبودند.

این افراد به چهارمین گروه پناهجویان افغان تعلق داشتند که با وجود اعتراض نزدیک به ۱۵۰ نفر در فرودگاه مونیخ از آلمان اخراج شدند. بنا به گزارش وزارت داخلی ایالت بایرن، اخراج‌شدگان “همگی مردان جوان تنها” بودند و در ایالت‌های بایرن، بادن ورتمبرگ، براندنبورگ، هامبورگ، هسن، مکلنبورگ فورپومرن و راینلند فالز زندگی می‌کردند.
بنا به گفته‌ی یوآخیم هرمان، وزیر داخلی ایالت بایرن، برخی از اخراج‌شدگان زاده‌ی ولایت‌های امن افغانستان مانند کابل، پنج‌شیر و پروان بودند. هرمان می‌گوید که اخراج این افراد بر اساس قانون، ارزیابی‌های وزارت کشور و خارجه‌‌ی آلمان در مورد وضعیت سیاسی افغانستان، “بلامانع” بوده است. یکی از کارمندان وزارت پناهندگان کابل که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه می‌گوید: «ولی بعضی از اخراجی‌ها هم در ولایت‌های نا امن مثل وردک یا ننگرهار زاده شده‌اند».
اخراج پناهجویان افغان که روند آن از دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شده، همواره از سوی نهادهای حقوق‌بشری و برخی از احزاب آلمان مورد انتقاد و اعتراض واقع شده است. معترضان می‌گویند که طبقه‌بندی افغانستان به عنوان کشوری امن، نشان‌دهنده‌ی “بی‌مسئولیتی سیاسی” است. سازمان ملل متحد هنوز ارزیابی رسمی از اوضاع سیاسی این کشور به عمل نیاورده است. آمار نشان می‌دهند که از ماه دسامبر تا کنون ۹۲ پناهجوی افغان از آلمان اخراج شده‌اند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here