مهاجران قبل از اینکه در معرض خطر مرگ در دریاها باشند با سواستفاده در لیبی مواجه اند

0
3709

سودرسان رغوان- واشنگتن پست

هلمت معروفی

برگردان به فارسی برای هانا: هلمت معروفی

مهاجران و پناهندگان، جمعیتی خارجی بر قایقهای چوبی در ۱٤ مایلی شمال لیبی منتظر کمک از جانب NGO سازمانهای غیر دولتی در مارس ۲۰۱۷ بودند.

قاهره- آمار جسدهای شسته شده در سواحل لیبی بیشتر شده است و بحران پناهجویان را بدتر می‌کند. اما مهاجران  قبل از اینکه بر قایقها سوار شوند نیز با خطرات زیادی روبرو هستند.

تنها در روز پنج‌شنبه گذشته، گارد ساحلی ایتالیا گزارش داد که در حدود ۹۷۰ نفر در ساحل لیبی  نجات داده شدند. از ماه فوریه بیشتر از ۱۳٤۰۰ نفر در سواحل ایتالیا پیاده شده‌اند که تقریبا ٥۰ درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 محمد ال موصراتی سخنگوی صلیب سرخ لیبی گفت: با در نظر گرفتن افزایش آمار سفرهایی که مهاجرین انجام دادند، ما می‌توانیم به طور قطع بگوییم که بحرانها امسال بدتر شده‌اند. وی همچنین تصریح کرد که این به خاطر امنیت اقتصادی غیر قابل تحمل و شرایط سیاسی است که مهاجرین در کشورهایشان با آن روبرو هستند. با ارزیابی ٤۸۷ مهاجر که در عبور از مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند، و از لیبی حرکت کرده‌اند از سال گذشته این آمار ۱۳ درصد بیشتر شده است، و با یک تخمین ٤۲٥ مرگ بیشتر از زمان مشابه‌اش اتفاق افتاده‌است.

آمار مرگ در ماه گذشته  سال جاری شامل حداقل ٦٤ مهاجر است که با جسدهای شسته شده در ساحل نزدیک شهر زاویه در غرب لیبی یافته شد. و بیشتر از ٤٥۰۰ نفر سال قبل در قاچاق مسیر بین لیبی و ایتالیا غرق شدند که رکوردی است که توسط آژانس فرانتکس داده شده است آژانسی که مدیریت مرزهای اروپا را بر عهده دارد.

صندوق کودکان سازمان ملل تخمین زدند که ۷۰۰ نفر از قربانیان کودک بودند.

 افشان خان یک مقام ارشد در یونیسف در بیانیه‌ای  در این هفته گفت: که امتداد مدیترانه از شمال افریقا تا اروپا، از مرگبارترین و پرخطرترین مسیرها برای کودکان و زنان می‌باشد. قاچاقچیان و افراد دیگر در جستجوی شکار کودکان و زنان بیچاره‌‌اند که به‌ سادگی در جستجوی زندگی بهتری هستند.

تلاشهای کشورهای اروپایی که معتقد هستند که برای بستن میسرهای دریایی مهاجرت بین یونان و ترکیه که در جریان رو به رشد مهاجرت از لیبی به ایتالیا مخصوصا در خط ساحلی غربی،  که کمتر از ۲۰۰ مایلی ساحل ایتالیا ، باید قوانینی اجرا شود.

 فرانتکس می‌گوید که قاچاقچیان به شکل فزاینده‌ای مهاجران را  فقط برای بدست آوردن پول بیشتر در گروههای کوچکتر و قایقهای ضعیفتر  گرد هم می‌آورند. و کارشناسان اضافه می‌کنند که در نتیجه این اقدام غرق‌شدنها افزایش یافته است.

 یونیسف در گزارشی در این هفته هشدار داد: در ضمن زنان و کودکان به شکل روزمره هدف خشونتهای سکسی و دیگر سواستفادها در  طی مسیر شمال افریقا تا ایتالیا قرار می‌گیرند. در جریان سفری که برای بسیاری در بازداشتگاه مرکزی پر ازدحام به پایان می‌رسد، جایی که اغلب   آنها دسترسی به مراقبتهای پزشکی، کمکهای قانونی، سیستم ضعیف بهداشتی و کمبود مواد غذایی مفید را انکار می‌کنند.

بعضی از بازداشتگاه مرکزی توسط نیروهای سازمان ملل که توسط دولت لیبی حمایت می‌شوند، اداره‌ می‌شوند در حالی که که بقیه توسط شبه نظامیان اداره میشود.

در گزارش تصریح شده است که سه چهارم از کودکانی که با آنها مصاحبه شده است گفته‌اند: که بزرگسالان آنان را مور ضرب وشتم و آزار قرار داده‌اند و نزدیک به نیمی از زنان نجات یافته گفتند که آنها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند یا از آنان سواستفاده کرده‌اند. سواستفاده ها در بخش رخ می‌داده است. زیرا بسیاری از زنان و کودکان با قاچاقچیان توافق کرده بودند که ” پرداخت شما بعنوان عبور شماست” و آنها را در میان بدهیها و آسیب‌پذیریشان در سو استفاده، ربودن و قاچاق رها می‌کند.

خان گفت: کودکان نباید تحت مجبور شوند که زندگیشان را در دست قاچاقچیان بگذارند اما بسادگی هیچ چاره‌ای ندارند. اما امید برای هر راه چاره‌ی دیگر ضعیف است. شبکه‌های مولتی میلیاردلاری قاچاقچیان به دنبال هرج و مرج هایی که سبب خلع ید و مرگ دیکتاتور لیبی معمر قذافی در شورش‌های مردمی سال۲۰۱۱ شد، رونق یافتند. که در واقع فصلی از انقلاب های بهار عربی بود که سراسر خاور میانه و شمال افریقا را جارو کرد.

هرج و مرجی که هیچ نشانه‌ای برای ناپدید شدنش، دیده نمی‌شود. کشورهای تولید کننده نفت دستخوش رقابت شبه نظامیان برای نفت، منطقه و برتری، هستند. مناطق مختلف توسط شبه نظامیان رقیب کنترل شده است که خودشان بطور دلخواه برای   عبور از مرزها و استفاده از مهاجرین قانون می‌گذارند.

 ال مورصاتی گفت: این مانعی برای صلیب سرخ در لیبی و دیگر آژانس‌های امدادی بوجود آورده است. در حقیقت چندین قدرت وجود دارد که ما لازم است از یکی از آنها که متفاوت است اجازه بگیریم تا بتوانیم کارمان را انجام دهیم که این برای ما فلج‌کننده است.

ال مورصاتی گفت: صلیب سرخ قبلا زیر فشار شدیدی برای منابع و تامین وجه بوده است وتنها خودش با گروه بزرگی از داوطلبان فشار می‌آورند که مهاجران را یاری کنند. در حالی که تعدادی از سازمانهای جهانی مقداری وجه و کمک تهیه کرده‌اند ولی ما هیچ کمکی از مقامات لیبی دریافت نکرده ایم.

ال مورصاتی گفت: و این را به شمار در حال افزایش مهاجرین  اضافه کنید و خواهید دانست چگونه شرایط بدتر شده است. تعداد مهاجرین افزایش می‌یابد و ما نمی‌توانیم‌ به مهاجرین جدید کمک کنیم. ما در دادن غذا، سرپناه و حتی مراقبتهای پزشکی مورد نیاز به انها شکست خورده‌ایم.

بحرانها همچنان بدتر میشوند و تا زمانیکه وجود دارند هیچ کمکی به گروههای انساندوست در روبرویی

با مشکلات و کمکهای مورد نیاز مهاجرین، نمی‌شود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here