یک پناهنده اهوازی مقیم هلند پس از بازگشت به ایران به ٦ سال حبس محکوم شد

0
2655

بنا به گزارش العربیه، ضیاء سواری جوان اهوازی که به هلند پناهنده شده بود، پس از بازگشت به ایران توسط قرارگاه امنیتی سپاه ابوالفضل العباس دستگیر و طی محاکمه در دادگاه انقلاب اهواز، به ٦ سال حبس محکوم شد.

به گفته کریم دحیمی فعال حقوق بشری اهوازی، ضیاء سوارى ٢٤ ساله اهوازی که از اهالى کوى علوى(حی الثورة) است، ماه مارس ٢٠١٦ از هلند به اهواز بازگشت.

به گفته دحیمی، ضیاء سواری، ١٤ آوریل ٢٠١٦، توسط قرارگاه امنیتى سپاه ابوالفضل العباس دستگیر شد. او سپس توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به اتهام عضویت در «جنبش آزادى بخش الأحواز» و «فعالیت تبلیغى علیه نظام جمهورى اسلامى» به استناد مواد ٥٠٠ و ٤٩٩ ناظر به ماده ٥ قانون مجازات اسلامى به ٦ سال حبس تعزیرى محکوم شد.

کارت پناهندگی ضیاء سواری در کشور هلند


دادگاه تجدید نظر در شعبه ١٦ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سعید کوشا، حکم بدوی را تایید کرد و اخیرا هم این حکم به ضیاء سواری ابلاغ شد.

بنا بر این گزارش، ضیاء سوارى به دلیل شرکت در حوادث بعد از بازى الهلال سعودى و فولاد اهواز توسط نیروهاى امنیتى بازداشت و با قید وثیقه آزاد و همراه یک خواننده عرب اهوازى بنام عماد عبیات به کشور هلند پناهنده شده بود.

در جزئیات حکم صادره وبنا به گزارش قرارگاه امنیتى سپاه حضرت ابوالفضل العباس ضیاء سوارى به همراه یکى از بستگانش که از فعالان عرب اهوازی است و عیسى سوارى نام دارد، در ارتباط بوده، در فضاى مجازى فعالیت زیادى داشته و در تظاهرات مقابل سفارت جمهورى اسلامى ایران در هلند شرکت کرده بود.

کریمی دحیمی می‌گوید: «ضیاء سوارى به دلیل فشار دادگاه انقلاب اهواز بر خانواده او در مورد وثیقه سپرده شده مبنى بر مصادره ملک آن‌ها و همچنین نداشتن اوراق پناهندگى وپشتیبانى مالى و سهل انگارى اداره مهاجرت کشور هلند ( IND) و وضعیت وخیم پناهندگى در آن کشور، مارس ٢٠١٦ به اهواز برگشته بود و آوریل ٢٠١٦ توسط قرارگاه امنیتى سپاه حضرت ابوالفضل العباس اهواز دستگیر شد».

عیسى سوارى پناهنده و فعال عرب اهوازی در هلند مى‌گوید: «ضیاء سوارى چند روزى نزد من بود و با هیچکدام از تشکیلات یا سازمان‌هاى سیاسى ارتباط نداشت. او به دلیل روشن نشدن وضعیت پناهندگیش در هیچ فعالیتى شرکت نکرده و حتى زمانى که در هلند بود، تظاهراتى در مقابل سفارت ایران نداشتیم».

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here