پناهجویانی که در آلمان در مورد هویت خود دروغ بگویند یا قانون شکنی کنند با دستبند الکترونیکی و با بررسی محتوای کامپیوتر و تلفن همراه ، آنان را کنترل و شناسایی میکنند

0
2175

دولت آلمان لایحه سختگیرانه در روند پذیرش و اخراج پناهجویان را تصویب کرد :

دولت آلمان با تصویب لایحه ای روند پذیرش پناهجو را سخت تر و اخراج و استرداد پناهجویان را سرعت می بخشد. این در حالی است که تصمیم اخراج ده ها پناهجوی افغان که روز چهارشنبه اجرا خواهد شد، در روزهای اخیر اعتراضات زیادی را در پی داشته است.

در این لایحه که باید در مجلس آلمان نیز تصویب شود، روند استرداد پناهجویانی که درخواست اقامت آنان رد شده تسریع می شود.

همچنین مدت بازداشت کسانی که بالقوه خطر محسوب می شوند بیشتر خواهد شد و پناهجویانی که در مورد هویت خود دروغ بگویند و یا قانون شکنی کنند، مجبور به پوشیدن دستبند الکترونیکی می شوند تا تحرکات آنان ردگیری شود. و در نهایت در صورت مبهم بودن هویت و سابقه افراد، مقامات مسئول مجاز به دسترسی به داده های تلفن همراه پناهجویان هستند.

احزاب چپگرای آلمان با انتقاد از این لایحه دسترسی به کامپیوتر و یا گوشی همراه را تجاوز به حوزه خصوصی افراد برشمردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از دریافت انتقادهای فراوان از سیاست های مهاجرتی دولت خود در زمان اوج بحران پناهجویان در سال گذشته که به افت میزان محبوبیت او منجر شد، تصمیم به وضع سیاستهای سختگیرانه تری در آستانه انتخابات این کشور گرفته است.

ادامه انتقادها از اخراج گروهی پناهجویان افغان از آلمان :

دولت آلمان درباره موضوع اخراج پناهجویان افغان از آلمان و بازگرداندن گروهی آنها به کشورشان بحث خواهد کرد. برخی ایالت‌ها طرح اخراج گروهی پناهجویان افغان را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

برخی از ایالت‌های آلمان در مورد اخراج پناهجویان افغان و بازگرداندن آنها به افغانستان با دولت مرکزی هم‌عقیده نیستند. این ایالت‌ها گفته‌اند که از نظر آنان افغانستان کشوری امن به شمار نمی‌رود.

ایالت‌های برمن، تورینگن، راینلند فالتس و نیدرزاکسن دیگر ایالاتی هستند که در کنار شلسویگ هولشتاین طرح اخراج پناهجویان افغان را متوقف کرده‌اند. مقامات ایالت نوردراین وستفالن هم گفته‌اند که تا اطلاع ثانوی هیچ پناهجوی افغان را به فرودگاه مونیخ که یکی دیگر از ایستگاه‌های اخراج پناهجویان است، نمی‌فرستد.

کاترین گورینگ-اکهارت از حزب سبزها می‌گوید: «افغانستان امن نیست. این موضوع را هم “کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان” تایید می‌کند و هم تجربه ما در دو بار بازگرداندن دسته‌جمعی پناهندگان به کشورشان.»

این سیاستمدار آلمانی معتقد است، هیچ منطقه‌ی امنی در کشور افغانستان وجود ندارد و به همین دلیل “وضعیت امنیتی این کشور باید از نو، به طور جدی و واقع‌بینانه” بررسی شود.

اکهارت تصمیم ایالت اشلسویگ-هولشتاین را تحسین کرده است. این ایالت در هفته‌های گذشته اخراج پناهجویان افغان را متوقف کرد. در آلمان ایالت‌ها می‌توانند برای مدت زمان مشخصی خودشان در این باره تصمیم بگیرند. اما اگر توقف اخراج پناهجویان بیش از ۶ ماه به درازا بکشد، نیاز به توافق و تایید وزارت کشور است.

در همین حال بربل کوفلر، نماینده حقوق بشر دولت فدرال آلمان نیز خواستار توقف فوری طرح اخراج پناهجویان افغان در سراسر کشور شده است. به گفته کوفلر شاید وضعیت امنیتی در افغانستان از یک منطقه تا منطقه دیگر فرق داشته باشد، “اما هیچ‌کجا خوب نیست.”

در این میان مقامات کلیسا در آلمان نیز از جمله مخالفان اخراج پناهجویان افغان به شمار می‌روند.

درگیری‌های مرگبار افغانستان

طبق گزارش منتشرشده از سوی سازمان ملل متحد، شمار قربانیان غیرنظامی درگیری‌های افغانستان در سال گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در سال گذشته، ۱۱۵۰۰ شهروند افغان در اثر درگیری‌های نظامی کشته یا مجروح شده‌اند. یک سوم از قربانیان این درگیری‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

بنا به گزارش سازمان ملل، تقریبا ۳۵۰۰ شهروند غیرنظامی در افغانستان سال گذشته در اثر درگیری‌ها و حملات مرگبار جان باخته‌اند. تعداد قربانیان غیرنظامی جنگ داخلی در افغانستان در سال ۲۰۱۶ در قیاس با سال ۲۰۱۵ به میزان ۳ درصد افزایش یافته است.

یکی از علت‌های اصلی بالا بودن رقم قربانیان غیرنظامی در افغانستان این است که بسیاری از درگیری‌های نظامی بین ارتش و طالبان در مناطق پرجمعیت این کشور روی می‌دهد. گزارش سازمان ملل حکایت از وخامت وضعیت امنیتی در تمام ۳۴ ولایت افغانستان دارد.

قانونی برای اخراج سریع‌تر پناهجویان

روز چهارشنبه (۲۲ فوریه/ ۴ اسفند) کابینه دولت آلمان در مورد بسته‌ای از تدابیر برای بازگرداندن سریع‌تر و منسجم‌تر پناهجویان به کشورهای مبدا به بحث و مشورت می‌پردازد.

دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی پیش‌تر در روز ۹ فوریه بر سر این بسته پیشنهادی به توافق رسیده بودند. “قانون اجرای بهتر بازگرداندن پناهجوی اخراجی” قرار است به اداره فدرال مهاجرت و پناهجویی (BAMF) این امکان را بدهد که در جریان تشخیص هویت پناهجو، به داده‌های گوشی هوشمند او دسترسی پیدا کند. تمدید مدت بازداشت پیش از اخراج به ده روز، برای جلوگیری از مقاومت پناهجو در برابر اخراج، از دیگر مواردی هستند که در این بسته پیشنهاد شده‌اند.

دولت آلمان اکتبر سال ۲۰۱۶ قراردادی با افغانستان به امضا رساند که بر پایه آن بازگرداندن گروهی پناهجویان به این کشور امکان‌پذیر می‌شود. پس از امضای این قرارداد در ماه دسامبر همان سال نخستین گروه پناهجویان اخراجی با ۳۴ نفر و در ژانویه ۲۰۱۷ با ۲۵ نفر به افغانستان بازگردانده شدند.

به گزارش رسانه‌های آلمان به نقل از سخنگوی پلیس در ایالت بایرن، شامگاه چهارشنبه (۲۲ فوریه) ۵۰ پناهجوی اخراجی افغان از فرودگاه مونیخ به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

برخی سیاستمداران احزاب سوسیال دموکرات و همچنین سوسیال مسیحی هم نسبت به اخراج گروهی پناهجویان واکنش نشان داده‌اند. ایالت بایرن اما قصد کوتاه آمدن ندارد. یوآخیم هرمان، وزیر امور داخلی بایرن اعلام کرده است که این ایالت از این پس هم در اخراج پناهجویان به افغانستان مشارکت خواهد کرد.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان با انتقاد از ایالت‌هایی که در آنها احزاب سبز و سوسیال دموکرات بر سر کارند، مقاومت برخی از این ایالات در برابر بازگرداندن دسته‌جمعی پناهجویان را تنها از سر “سیاست حزبی” دانسته و گفته است که برای بازگرداندن پناهجویان به “همتی مشترک نیاز است که در آن هر گروهی باید سهم خود را ادا کند.”

بر پایه گزارش اداره فدرال مهاجرت و پناهجویی تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۶ شمار پناهجویانی که باید از آلمان اخراج شوند ۲۰۷ هزار نفر بوده است.

براساس گزارش‌ها، سیاست بازگرداندن آن دسته از پناهجویان افغان که درخواست‌شان رد شده، شامل بالغ بر ۱۲ هزار نفر می‌شود.

یونیسف شمار آوارگان را بیش از ده‌ها میلیون نفر تخمین می‌زند. بیش از ۵۰ میلیون نفر از آوارگان زیر ۱۸ سال هستند. بنا به گزارش یونیسف در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۸ میلیون کودک در سراسر جهان به خاطر جنگ و خشونت و ۲۲ میلیون کودک دیگر نیز به خاطر فقر، افزایش جرم‌ و ‌جنایت یا دلایل دیگری چون شرایط بد اقلیمی، محل زندگی‌شان را ترک کرده و آواره شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که ۱۰ کشور، میزبان بیش از ۵۶ درصد پناهجویان جهان هستند. شگفت‌آور اینکه این ۱۰ کشور خود از زمره کشورهای محروم به شمار می‌آیند. نام هیچ‌یک از کشورهای پیشرفته و ثروتمند در میان آنها دیده نمی‌شود.

بیشتر پناهجویان واردشده به آلمان در سال ۲۰۱۵ به ترتیب از ۱۰ کشور سوریه، افغانستان، عراق، ایران، آلبانی، کوزوو، پاکستان، اریتره، صربستان و مقدونیه بوده‌اند.

حدود ۶۶ درصد پناهجویان واردشده به آلمان مرد و ۳۴ درصد دیگر زن هستند. از کل این پناهجویان بیش از ۷۰ درصد آنان زیر ۳۰ سال هستند. شمار پناهجویان بالای۴۰ سال تنها ۱۰ درصد است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here