١٣۶ دارندۀ گذرنامۀ سیاسی ترکیه از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند

0
1570

به گفتۀ دولت آلمان ١٣۶ تبعۀ ترکیه که گذرنامه‌های سیاسی دارند از زمان کودتای ژوئیۀ ٢٠١۶ تاکنون، از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند. تعداد دقیق دیپلمات‌ها و کارمندان ترک که از آلمان و سایر کشورها تقاضای پناهندگی کرده‌اند معلوم نیست. بعد از کودتای نافرجام ترکیه تعداد زیادی نظامی و کارمند دولت از کشور فرار کردند.

دولت فدرال آلمان در پاسخی کتبی به پرسش‌های یکی از نمایندگان پارلمان در بارۀ پناهندگی اتباع ترک نوشته است: “دولت ارقام دقیقی از تعداد سربازان، کارمندان دولت، دیپلمات‌ها و اعضای خانواده‌شان در اختیار ندارد اما اطلاع دارد که مجموعاً ١٣۶ دارندۀ گذرنامۀ دیپلماتیک (سیاسی) از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند”.
پرسش در این باره را نمایندگان احزاب سبز آلمان مطرح کرده‌اند.
 
در یونان نیز اعلام شد که دو نظامی ترک که به اتهام شرکت در کودتای سال گذشته تحت تعقیب قرار دارند، بعد از این که از یونان تقاضای پناهندگی کرده‌اند، توسط پلیس این کشور بازداشت شده‌اند.
 
این دو نظامی همراه با وکلای خود به پلیس یکی از شهرهای مرزی یونان رجوع کرده و گفته بودند که جان‌شان در خطر است. یونان هیچ اطلاعاتی در بارۀ هویت این افراد و عاقبت‌شان منتشر نکرده است.
 
در ٢۶ ژانویۀ گذشته، دستگاه قضایی یونان تقاضای آنکارا را برای استرداد هشت نظامی ترک رد کرد. این افراد نیز چند ساعت پس از شکست کودتا به یونان گریخته بودند. مسئلۀ پناهجویان ترک برای دولت یونان پرونده‌ای بغرنج و حساس است.

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here